e"
hele schip. Op de schoorsteen wordt een
rood kruis geverfd. Getooid met deze uiter
lijke kenmerken van hulpvaardigheid, maar
met de hakenkruisvlag op de achtersteven,
wordt de Strassburg op 31 juli 1941 ingezet
op de route van Duitsland naar Noorwegen
en van Duitsland naar de Oostzee. Nood
gedwongen komt het schip regelmatig
terug in Rotterdam omdat het naar het oor
deel van de Duitsers te veel slingert en
slecht manoeuvreerbaar is. Logisch, het
schip is gebouwd voor de tropische zeeën
en niet voor de inzet in de Noord-Europese
wateren. De stabiliteit was berekend voor
een schip met de vier ruimen vol bagage en
lading. Zonder zwaar gevulde ruimen is het
slecht varen met de voormalige Baloeran.
In de volksmond heet het echter: 'de
Baloeran verzet zich tegen de Mof' en 'de
Moffen kunnen niet varen'.
Dat het schip van de 775 dagen in Duitse
dienst er slechts 220 dagen in bruikbare
staat doorbrengt, is typerend; 555 dagen
ligt de Strassburg op de werf.
De ondergang
Op 31 augustus 1943 vertrekt de Strass
burg vanuit Rotterdam naar Hamburg. Op
1 september 's nachts om half een loopt
het schip op een mijn en maakt direct
zwaar slagzij. Sleepboothulp is tevergeefs.
In het zicht van de haven strandt het schip
op een zandbank, 1.3 mijl noordwestelijk
van het Noorderhavenhoofd van IJmuiden.
In de loop van september 1943 wordt het
schip door Engelse vliegtuigen en motor
torpedoboten in brand geschoten en tot zin
ken gebracht.
et ms Baloeran wordt op twee postzegels afgebeeld:
nks de fotomontagezegel van Piet Zwart en rechts
e zegel van de Malediven
De Rotterdamsche Lloyd ontvangt in 1944
een schadevergoeding van 5.894.619,99
van de Kriegsmarine.
Het wrak van de Baloeran ligt bij IJmuiden
nog steeds op de bodem van de Noordzee,
gemarkeerd door een wrakboei. De resten
van het trotse schip zijn bijzonder aantrek
kelijk voor sportduikers.
Postzegels met het ms Baloeran
De Baloeran staat afgebeeld op twee post
zegels, een Nederlandse fotomontage van
Piet Zwart uit 1933 en een zegel van de
Malediven uit 1999. De laatste is een zegel
uit een reeks met beroemde passagiers
schepen. In deze serie is het ms Baloeran in
mooi gezelschap; ook het ss Mauretania, het
ss United States en het ss Queen Mary ma
ken deel uit van de serie. Op de Malediven
is de Baloeran geen onbekende. Tijdens de
Indië-reizen wordt Colombo op Ceylon aan
gedaan en langs de Malediven gevaren.
Ook de fotomontage met de Baloeran van
Piet Zwart heeft iets bijzonders, het is de eni
ge Nederlandse postzegel met een afbeel
ding van een KMS-schip. Daarom wordt de
ze zegel nader behandeld.
Een fotomontage op een postzegel, een
ontwerp van Piet Zwart
Op 8 juli 1930 krijgt de kunstenaar Piet
Zwart van het Hoofdbestuur der PTT de op
dracht postzegels te ontwerpen met een
frankeerwaarde van 70 en 80 cent. Het
internationale aanzien van de Nederlandse
industrie en koopvaardij dienen als onder
werp. Nog diezelfde dag schrijft Zwart een
brief aan de firma Johan Enschedé en Zn.
te Haarlem, die behalve voor het drukken
van bankbiljetten ook gespecialiseerd is in
de vervaardiging van postzegels. 'Van het
Hoofdbestuur der PTT heb ik opdracht ge
kregen tot het ontwerpen van 70- en 80-
cents postzegels. Het ligt in de bedoeling
daarbij gebruik te maken van foto of foto
montage. Het portret van Hare Majesteit zal
dus niet gegraveerd worden. Ik wil gebruik
maken van de moderne reproduktietech-
nieken...'
M.V BALOERAN
tiltïfÓLLAND
MALD1
«4
Oktober 2006
7