e" hele schip. Op de schoorsteen wordt een rood kruis geverfd. Getooid met deze uiter lijke kenmerken van hulpvaardigheid, maar met de hakenkruisvlag op de achtersteven, wordt de Strassburg op 31 juli 1941 ingezet op de route van Duitsland naar Noorwegen en van Duitsland naar de Oostzee. Nood gedwongen komt het schip regelmatig terug in Rotterdam omdat het naar het oor deel van de Duitsers te veel slingert en slecht manoeuvreerbaar is. Logisch, het schip is gebouwd voor de tropische zeeën en niet voor de inzet in de Noord-Europese wateren. De stabiliteit was berekend voor een schip met de vier ruimen vol bagage en lading. Zonder zwaar gevulde ruimen is het slecht varen met de voormalige Baloeran. In de volksmond heet het echter: 'de Baloeran verzet zich tegen de Mof' en 'de Moffen kunnen niet varen'. Dat het schip van de 775 dagen in Duitse dienst er slechts 220 dagen in bruikbare staat doorbrengt, is typerend; 555 dagen ligt de Strassburg op de werf. De ondergang Op 31 augustus 1943 vertrekt de Strass burg vanuit Rotterdam naar Hamburg. Op 1 september 's nachts om half een loopt het schip op een mijn en maakt direct zwaar slagzij. Sleepboothulp is tevergeefs. In het zicht van de haven strandt het schip op een zandbank, 1.3 mijl noordwestelijk van het Noorderhavenhoofd van IJmuiden. In de loop van september 1943 wordt het schip door Engelse vliegtuigen en motor torpedoboten in brand geschoten en tot zin ken gebracht. et ms Baloeran wordt op twee postzegels afgebeeld: nks de fotomontagezegel van Piet Zwart en rechts e zegel van de Malediven De Rotterdamsche Lloyd ontvangt in 1944 een schadevergoeding van 5.894.619,99 van de Kriegsmarine. Het wrak van de Baloeran ligt bij IJmuiden nog steeds op de bodem van de Noordzee, gemarkeerd door een wrakboei. De resten van het trotse schip zijn bijzonder aantrek kelijk voor sportduikers. Postzegels met het ms Baloeran De Baloeran staat afgebeeld op twee post zegels, een Nederlandse fotomontage van Piet Zwart uit 1933 en een zegel van de Malediven uit 1999. De laatste is een zegel uit een reeks met beroemde passagiers schepen. In deze serie is het ms Baloeran in mooi gezelschap; ook het ss Mauretania, het ss United States en het ss Queen Mary ma ken deel uit van de serie. Op de Malediven is de Baloeran geen onbekende. Tijdens de Indië-reizen wordt Colombo op Ceylon aan gedaan en langs de Malediven gevaren. Ook de fotomontage met de Baloeran van Piet Zwart heeft iets bijzonders, het is de eni ge Nederlandse postzegel met een afbeel ding van een KMS-schip. Daarom wordt de ze zegel nader behandeld. Een fotomontage op een postzegel, een ontwerp van Piet Zwart Op 8 juli 1930 krijgt de kunstenaar Piet Zwart van het Hoofdbestuur der PTT de op dracht postzegels te ontwerpen met een frankeerwaarde van 70 en 80 cent. Het internationale aanzien van de Nederlandse industrie en koopvaardij dienen als onder werp. Nog diezelfde dag schrijft Zwart een brief aan de firma Johan Enschedé en Zn. te Haarlem, die behalve voor het drukken van bankbiljetten ook gespecialiseerd is in de vervaardiging van postzegels. 'Van het Hoofdbestuur der PTT heb ik opdracht ge kregen tot het ontwerpen van 70- en 80- cents postzegels. Het ligt in de bedoeling daarbij gebruik te maken van foto of foto montage. Het portret van Hare Majesteit zal dus niet gegraveerd worden. Ik wil gebruik maken van de moderne reproduktietech- nieken...' M.V BALOERAN tiltïfÓLLAND MALD1 «4 Oktober 2006 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2006 | | pagina 9