De Baloeran flG bew. ex. een scheepsbiografie van KMS-bouwnummer 18# ,!/>/ODELÖV3^V Jan Hintzen De Oosterschelde is een eldorado voor sportduikers. Om die onderwaterwereld nog aantrekkelijker te maken, bestaan er plannen om een drietal scheepswrakken af te zinken. Daar kan in gaten en spleten een kleurrijke biotoop ontstaan, waar sportduikers en amateur-biologen voor in de rij zullen staan, p de bodem van de Noordzee voor de kust van muiden ligt al zo'n duikplek. Gemarkeerd door een wrakboei rust daar het ms Baloeran, KMS bouwnummer 188. De historie van bouwnummer 188 van de Koninklijke Maatschappij De Schelde lijkt op een spannend jongensboek. Ontworpen in Vlissingen in de tweede helft van de jaren twintig om te kunnen concurreren met de luchtvaart, gebouwd in Rotterdam omdat de grote zeesluis in Vlissingen niet tijdig ge reed was, 39 luxe Indië-reizen makend met ongeveer 50.000 passagiers, en daarna roemloos ten ondergegaan in de Tweede Wereldoorlog als het Duitse hospitaalschip Strassburg; dat bevat voldoende elementen voor een scheepsbiografie. Waarom het ms Baloeran gebouwd wordt In de jaren twintig van de vorige eeuw ont wikkelt het vliegtuig zich tot een betrouw baar en snel vervoermiddel. Daardoor ont staat een concurrentiestrijd tussen de luchtvaart en de scheepvaart. De inzet is het vervoer van passagiers en post van en naar Nederlands-lndië. Met snelle en luxe passagiersschepen wordt geprobeerd het passagiers- en postvervoer voor de koop vaardij te behouden. De eerste luchtpostverbinding met Neder lands-lndië wordt in oktober 1924 door de KLM tot stand gebracht. Voorlopig blijft het bij deze eerste poging. Hoewel er dus nog geen sprake is van geregeld luchtverkeer op het Verre Oosten, zit de KLM niet stil. In 1926 wordt met een combinatie van scheeps- en luchtvaartverkeer de reistijd voor de post naar Nederlands-lndië met vijf dagen bekort. In oktober 1927 wordt het traject Amsterdam-Batavia al gevlogen in vijftien dagen, terwijl een mailschip nog steeds vier weken nodig heeft. Daarna vin den er in 1928 en 1929 proefvluchten plaats en in 1930 is de KLM er helemaal klaar voor: de langste luchtlijn ter wereld kan het opnemen tegen de grote concur- Het dieselmotorschip Baloeran, metend 17.000 brt, afgebeeld op een 'Lloyd-brief'. Lloyd-brieven zijn in de eerste helft van de twintigste eeuw verkrijgbaar aan boord van de schepen van de Rotterdamsche Lloyd. Ze worden gebruikt om te corresponderen en kunnen worden verzonden via het scheepspostkantoor. Oktober 2006 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2006 | | pagina 5