werden ondernomen. Maar alle Europese ogen waren gericht op de Nederlanden, en heel Europa bemoeide zich ermee. Van de opstand tot de definitieve erkenning van België, het duurde negen jaar. Politieke actualiteit en sociaal-maatschap pelijke sentimenten beheersten ook het cul turele leven. De theaters en operahuizen van Europa programmeerden er zelfs op en in de Nederlanden werd dat gestimuleerd door de overheid. Alle grote problemen werden op het toneel nog verder uitver groot, soms in ernst, meestal spottend. Het bleek het ultieme middel cm de gemoede ren onder controle te houden. Het publiek leefde zeer mee en hield zich - in tegenstel ling tot hedendaagse normen - niet stil; men gaf commentaar, discussieerde onder elkaar, schold naar de schurken op de büh ne en nog in de weken erna klonken be kende aria's en liederen door de straten. En daarmee was de druk van de ketel. La muette de Portici was een populaire opera. De Franse componist Auber had al eerdere belangrijke werken op zijn naam staan, maar met zijn muziek op dit libretto over een Napolitaanse revolutie uit 1647 bleek hij een meesterwerk in handen te hebben. Het draaide al geruime tijd in di verse operahuizen maar ook voor het zomerseizoen werd het weer geprogram meerd. Er bestaan veel theorieën, maar het lijkt inderdaad weinig toevallig dat juist in dié schouwburg, die persoonlijk werd ge subsidieerd door koning Willem 1 óp diens eigen verjaardag het startsein voor de op stand werd gegeven. Het publiek op 25 augustus 1830 bestond uit de gegoede burgerij, jonge liberalen en naar verluidt ook uit enige met kokardes uitgedoste Fransen. Op het moment dat het eerder genoemde 'patriottisch duet' werd uitgevoerd, juichte het publiek instemmend en volgens ooggetuigen werd er zelfs uit bundig meegezongen. De sfeer was gela den en als uiteindelijk de opstand in Napels uitbreekt met een 'Aux armes!' (Te wapen!) raakt de zaal uitzinnig. Het publiek verlaat de schouwburg en met de menigte op het Muntplein trekken zij vernielend en plunde rend door de straten van Brussel, op weg naar overheidsgebouwen en de huizen van Hollandse gezagsdragers. Het vervolg is bekend. Koopvaardij onder blokkade De grote lijnen in de geschiedenis zijn be langrijk, en het politieke spel dat in de ko mende jaren gespeeld werd is zelfs intrige rend te noemen, maar het zijn de details die het verhaal doen leven. Ik werkte aan het creëren van een kader voor een in de toe komst te bezorgen reisjournaal2 en deed hiervoor onderzoek naar de negentiende- eeuwse Oost-lndiëvaart. In het archief van de Rechtbank van Koophandel zocht ik naar de verklaringen van de kapiteins-ter- koopvaardij. Van elke koopvaarder die terug kwam in het vaderland, vertrok een officier (meestal de kapitein zelf) linea rec ta naar de vrederechter.3 De reden hiervoor was het afleggen van een verklaring over de opgelopen schade aan schip en lading. Hiervoor verklaarde men voor de rechter en diens griffier waar en hoe sterk de stormen op zee waren geweest, hoe groot de opge lopen averij was en wat men had gedaan om het schip te behouden tot aan de thuis haven. Hiervoor overhandigde de officier het logboek, dat vervolgens werd afgete kend voor gezien. In het najaar van 1830 als de opstand in volle gang is, besluit Den Haag om de Schelde te blokkeren. Het motief is niet moeilijk te bedenken. Met het bewaken van de Schelde kan men de op dat moment grootste en machtigste haven van het zui den beheersen. Geen enkel schip mag de haven van Antwerpen verlaten of bereiken. Om dat te bewerkstelligen vaart een es kader van 's Lands Oorlogsschepen de Schelde op tot voor Antwerpen. Elke Zeeuwse loods, quarantaine- of belasting ambtenaar krijgt orders om de kapiteins met als destinatie Antwerpen op de hoogte te stellen dat zij Antwerpen niet kunnen be reiken. Zij worden naar Vlissingen geleid. De schepen die Antwerpen als thuishaven hebben, raken daarbij de Nederlandse zee- Juli 2007 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2007 | | pagina 19