Over handelsgeest, tolheffingen en kapiteins in nood Aafke Verdonk-Rodenhuis Voor u ligt een nieuwe aflevering van Den Spiegelhet julinummer 2007. Wij hopen dat u hebt genoten van de vori ge Spiegel, die geheel in het kader van de De Ruyterherdenkingen was. inmiddels zijn alle De Ruyteractiviteiten in volle gang en ook in het muZEEum staan nog meerdere bijzondere tentoonstellingen op het pro gramma. De grote tentoonstelling De trots uan Zeeland, de wereld van Michiel de Ruyter is nog tot en met 30 september te zien. Verder vindt u een artikel over één van de meest voortvarende ondernemers in Vlis- singen uit het midden van de negentiende eeuw: Florentinus Wibaut (1817-1881), door Jan Zwemer. De auteur geeft een aardig beeld van de economische en soci ale situatie van Vlissingen in de negentien de eeuw. De jongste zoon uit het beschre ven gezin Wibaut, Florentinus Marinus (1859-1935), werd socialistisch wethouder van volkshuisvesting in Amsterdam. Dan volgen twee artikelen die vooral han delen over het verkeer op de rivier de Schelde, de rivier die voor Vlissingen zo be langrijk is. De ligging aan de Schelde is al eeuwen lang bepalend voor het bestaan van Vlissingen. Blauwsteen langs Lillo, Zeeuwse bronnen over de verscheping van Belgische hard steen en marmer vanuit het Scheldegebied naar de Republiek (1642-1 796) van Inger Groeneveld. In het artikel wordt uitgegaan van een unieke historische bron, de reke ningen van de Tol van Zeeland, te vinden in het Zeeuws Archief te Middelburg. Deze rekeningen geven veel informatie over han dels- en scheepvaartbewegingen. De meest belangrijke tolpost is die van Fort Lillo en van Bath. Inger Groeneveld kwam met de tolrekeningen in aanraking wegens een lo pend onderzoek in opdracht van de Rijks dienst voor Archeologie Cultuurlandschap en Monumenten naar de toepassing van natuursteenvloeren in het Nederlands inte rieur van de zeventiende en achttiende eeuw. Met Kapiteins in nood. Lotgevallen van ka- piteins-ter-koopvaardij tijdens de Belgische Opstand (1830-1831) van Jeroen-Martijn Hangoor blijven we op de Schelde en wel ten tijde van de blokkade in 1830, als de opstand in volle gang is. Geen enkel schip mag de haven van Antwerpen verlaten of bereiken. Een eskader van 's Lands Oor logsschepen vaart de Schelde op tot voor Antwerpen. Wat dit voor sommige kapiteins van koopvaardijschepen betekende, vertelt de schrijver op een meeslepende wijze, waardoor wij deze 'oude kapiteins in nood' (slotzin artikel) niet zullen vergeten. Het muZEEumnieuws heb ik u al genoemd. Een bezoek aan ons muZEEum is altijd zeer de moeite waard. Rest mij nog melding te doen van het feit dat Else Sauer-van Hees afscheid heeft ge nomen van de redactie, tot onze grote spijt. Zij is vijfentwintig jaar voor de Vereniging Vrienden uan het muZEEum en het Ge meentearchief en Den Spiegel in touw ge weest. Wij zullen haar inbreng missen! Else, heel erg bedankt. 2 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2007 | | pagina 4