Reconstructie van een plattegrond van Oud-Vlissingen door P.K. Dommisse; met de Hebreeuwse kerk (nr. 10). üit: Kadastrale Atlas van Zeeland - Vlissingen/West-Souburg/Oost-Souburg/ Ritthem reet had geprobeerd predikant te worden. Kerkelijk examen af te leggen dus bij de classis waaronder Vlissingen ressorteerde, de classis Walcheren en vervolgens een beroep van een gemeente af te wachten. Verschoor deed dit niet maar begon voor zichzelf. Hij organiseerde zogenaamde 'oefe ningen'. Dat wil zeggen: hij belegde kerk diensten buiten de gereformeerde kerk om. Een botsing met de gereformeerde kerk was onvermijdelijk. Zeker omdat Verschoor die oefeningen ook nog eens op dezelfde tijd als de reguliere kerkdiensten hield. De kerk ondervond zo directe concurrentie. Dit werd versterkt door de zware kritiek die Verschoor uitte op de gereformeerde predi kanten. Zij preekten volgens hem verwar rend en hadden geen oog voor het gewone volk. Volgens Verschoor moest de Bijbel niet in het Nederlands gelezen worden maar in de grondtaal, namelijk het Hebreeuws. Dit le verde de volgelingen van Verschoor de naam 'Hebreeën' op. Verschoor werd voor de Vlissingse kerken raad geroepen. Tot een oplossing kwamen beide partijen niet. De kerkenraad ver meldde dat Verschoor 'verviel tot onbe- schaemde lasteringe van Leeraren en van hare bedieningen'. Verschoor werd onder censuur geplaatst. Dit betekende dat hij wel de kerkdiensten mocht bijwonen maar ver der niet actief aan het kerkelijk leven kon deelnemen. Alleen als hij schuld zou be kennen, zou hij weer deel kunnen nemen aan het Heilig Avondmaal. Of de oefeningen van Verschoor minder mensen trokken of dat hij inzag dat het pre dikantschap meer voordelen opleverde, feit is dat Verschoor zich in 1678 alsnog meld de bij de classis om kerkelijk examen af te leggen. Hij kreeg echter geen voet aan de grond. De classis herinnerde hem zijn ge brek aan respect voor de Vlissingse ker kenraad, tevens beschuldigden de leden hem van 'hedendaegsche nieuwigheden'. Hiermee bedoelden ze dat Verschoor vanuit een meer rationalistische benadering het 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 18