Klacht van de kerkenraad van Vlissingen aan de classis van Walcheren over Verschoor op West- Souburg. (Gemeentearchief Vlissingen, Archief Hervormde gemeente Vlissingen) Oude Testament van de Bijbel onder waardeerde ten opzichte van het Nieuwe Testament. Een standpunt dat door de be houdende classis verfoeid werd. Verschoor moest spijt betuigen en zijn standpunt over de 'nieuwigheden' herzien. Verschoor was niet van plan de knieval te maken die de classis wenste. Een jarenlang getouwtrek over de 'diepte' van het buigen was het resultaat. In 1681 kwam het tot een anticlimax. Verschoor stuurde een brief waarover de classis in woede ontstak en besloot geen rechtstreeks contact meer met hem te hebben. Verschoor besloot ook niets meer te proberen. Over dit onderwerp verdween zijn naam uit de acta van de clas sis. Zijn pogingen om via de classes van Zuid-Beveland en die van Leiden predikant te worden, liepen eveneens op niets uit. Verschoor pakte zijn activiteiten als oefe naar weer op. Waarschijnlijk had hij die stil gezet in de jaren toen hij probeerde predi kant te worden. Er is in de kerkelijke notulen namelijk niets te vinden. Via de Acta van de classis van Walcheren blijkt dat Verschoor zijn werkveld verlegde rich ting Middelburg. In maart 1686 meldde de kerkenraad van Vlissingen bij de classis dat Verschoor oefeningen hield in West-Souburg op het kasteel van de ambachtsheer Van Pere. Deze locatie was voor de kerkenraad van Vlissingen nog schokkender dan de oefe ningen van Verschoor op zich. Deze Van Pere was naast ambachtsheer van West- Souburg ook één van de burgemeesters van Vlissingen. Hoe kon Verschoor worden tegengehouden als zelfs de plaatselijke overheid tot zijn sympathisanten leek te be horen? Eigenaardig is dat in de notulen van de ker kenraad van West-Souburg over deze kwes tie helemaal niets te vinden is. Sterker nog, in dezelfde periode dat de classis Van Pere op het oefenen van Verschoor aansprak, werd Verschoor lid van de kerkelijke ge meente van West-Souburg. Gebeurde dit onder druk van Van Pere? Als ambachts heer woonde hij de kerkenraadsvergade ring van West-Souburg bij en hij had een belangrijke stem in de samenstelling van de kerkenraad. Vier jaar daarvoor durfde de kerkenraad Van Pere er op aan te spreken dat 'comedianten' een voorstelling op het kasteel hielden. Nu bleef het helemaal stil. Na het protest van de classis vertrok Ver schoor van het kasteel. Van de kerkenraad van West-Souburg kreeg hij een kerkelijke attestatie, kortweg een bewijs van goed ge drag mee. Opnieuw opmerkelijk want je behoorde alleen een attestatie te krijgen als je gedrag correct was. Volgens de kerkelij ke regels was dat bij Verschoor niet het ge val. Is dit eveneens te wijten aan Van Pere? Verschoor vertrok naar Leiden. Misschien wel om de kerkelijke gemoederen binnen de classis Walcheren wat te laten bedaren. In Leiden was inmiddels al een groepje Hebreeën ontstaan. Dit dankzij het werk van Theophylactus van Schoor (1668-?) April 2008 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 19