laars vervolgens met lood bekleed. Tegenover het portaal, aan de korte noord oostelijke zijde van het schip, stond de preekstoel op een stenen pedestal (voet stuk). De kanselhemel was met houten pa nelen afgetimmerd. Het geheel was gede coreerd met groen laken. Uiteraard was de preekstoel voorzien van een kansellezenaar met daarop gelegen de zware foliobijbel. Aan die zijde van de kerk waren ook de psalmborden bevestigd. 'Voor de Predickstoel staat een Tuyn oft Heck en daarteegen staat de sitplaats van den voorleeser oft Sanger, en op de Galij van den Tuyn sijn lessenaer, om den bijbel op te kunnen leggen'. Voor de kansel was de omsloten (doop) tuin gesitueerd waar de lezenaar en de zit plaats van de voorlezer of voorzanger stond. Het is mogelijk dat zich daar ook het doopvont of doopbekken bevond, hoewel Brasser daar niet over spreekt. De koperen kansellezenaar van de Waalse kerk kan men nu nog bewonderen in de St. Jacobskerk te Vlissingen. In reliëf is het symbool van de Waalse kerk afgebeeld; een zich in de borst pikkende pelikaan die zijn drie jongen voedt met eigen bloed. Een soortgelijke eikenhouten lezenaar bevindt zich waarschijnlijk nog in de opslagdepots van het Zeeuws Maritiem muZEEum te Reconstructie van de Waalse kerk. (tekening Kees Steutel) Vlissingen. De afgebeelde pelikaan staat symbool voor Christus die zijn eigen bloed voor de mensheid gegeven heeft. Overi gens wordt de toepassing van deze peli kaansymboliek soms ook door andere kerkgenootschappen gebruikt. Omstreeks 1750 en wellicht ook in de daaraan voorafgaande periode waren de zitplaatsen in de kerk in hoofdlijnen als volgt verdeeld. Aan de rechterzijde van de preekstoel was de zitbank van de leden van het kerkbe stuur geplaatst en aan de linkerzijde de bank voor de ouderlingen. Voor de vrouwen waren er afzonderlijke zitbanken in het midden van het schip, terwijl zich daar ook zitplaatsen en stoelen bevonden waarvoor betaald moest worden. Tegen de muren stonden overhuifde, besloten bochten (kerkbanken) bestemd voor voorname en/of rijke families zoals we dat ook uit an dere protestantse kerkinterieurs kennen. Uiteraard weerspiegelde de inrichting van de kerk ook de toenmalige standenmaat schappij. Terugkijkend naar de achttiende eeuw ver schijnt een beeld van houten kerkbanken en stoelen waarop mannen met bepoederde en gepommadeerde pruiken en vrouwen met hoofdbedekking plaats hebben genomen. April 2008 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 31