A,mm Y ordergeteikende Kerltpieejlers der Stad V LISSINGfS, bekennen mills dcefcn, (in conformity van de Revocutte van lUillm, BnrgermecjlnsScheefeneienie. Randen der (el ver Stad van dato den v.i Jfrd xViC. Srven-en-tw.r.ug ^'bnïe volgens de-*7evan Authorise van de felvejH««»van dato den Anso voornoemd.) Verkogcte hebben cn^ Verknopenm.ds dcefcn aan f voor jtem fyne Erfgenamen ende Nakomelinge», ofte et A He vjn hem verbygende, eenGRAF ofte LEGER-STEEDE m e MLoa 1 ««ry? binnen de voorfz: Stkde, gerakend ftaance mde K«rte'cnde Ker\ke»-Bock, Numero J A- wyt zypde - a. Voeten, dienende 't felve tot een E,f-Begraafemffevoor hem, fyne end c Naarfomelingen, oft tifA hebbende ah vooral cade voor niemand anders, mids t'eiker ófte Begran.-vn.ge be- taalende het Regt daar toe (taande. Over de Kooppenningen van welk voorfehreeven GRAFwy bekennen ontfingen te hebbende Som- h.. --a,t /lAf-A-®-t«48 houden ons m de 111U vuil - qualiteit voornoemd daar mede wel vernoegd. cABrn in VL1S S1 de» tZ w/1*./Vri-Q- L-y L«b*{ ü,- 'Sl - ,y Verkoopakte van een graf in de Waalse kerk, 12 maart 1770. (Gemeentearchief Vlissingen, Archief Hervormde gemeente Vlissingen) Ook het gewone volk werd door Brasser niet vergeten in zijn beschrijving. Hij vertelt dat er gratis 'banksitplaatsen voor 't gemeen' zijn. Of er afzonderlijke banken voor de armen waren, vermeldt hij niet. Graven en rouwborden De muren van de kerk waren niet helemaal leeg en kaal: 'de muuren sijn behangen met wapens van de voornaamste familien der stadt die hier begraafplaatsen in de kerk sijn hebbende want de grond is meede in graven afge- deckt die ieder sijn eygene familie sijn toe- behoorende'. De roomse traditie om gelovigen in en om de kerk te begraven om zodoende zo dicht mogelijk in gewijde grond bij Christus, het altaar en de heiligen te vertoeven ten tijde van de wederopstanding, werd ook na de religieuze omwenteling van 1572 door pro testanten voortgezet, maar dan vanzelf sprekend zonder de aanwezigheid van een altaar en heiligenbeelden. De in 1635 geopende protestantse Waalse kerk in Vlissingen vormde geen uitzonde- 30 ring op deze christelijke traditie. Het was des te aantrekkelijker om deze gewoonte te handhaven omdat de familiegraven volgens Brasser een belangrijke bron van inkom sten voor de kerkmeesters van de gerefor meerde kerken in Vlissingen vormden. 'Liberté, Egalité et Fraternité' was de revo lutionaire leuze in 1795 van de in de Repu bliek der Verenigde Nederlanden binnen vallende Fransen, zoals we heden ten dage nog steeds op de voorgevel van vele stad huizen in Frankrijk kunnen lezen. Op grond van het principe van 'Egalité' (Gelijkheid) gaven de nieuwe machthebbers van de Bataafsche Republiek opdracht om alle te kenen van onderscheid, waaronder de aan de muren opgehangen rouw- of wapenbor den, uit de kerken te verwijderen. Deze bor den werden vernietigd of konden door de families worden teruggekocht. Voordat de wapenborden tijdens de grote 'remotie' in 1798 werden verwijderd heeft P.J. Rethaan Macaré, in die tijd oud-griffier bij de Admiraliteit van Zeeland, een inven tarisatie gemaakt van Wapenborden en wa pens op Tombes, Monumenten en Graf gesteenten in de kerken van de voormalige Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 32