Van Sint Jacob, Micbiel, voorzangers, monumenten en verdwenen kerken Aafke Verdonk-Rodenhuis Deze aflevering van Den Spiegel is geheel in het teken van 700 jaar Sint Jacobskerk en het Jaar van het Religieus Erfgoed. Een actuele Spiegel dus, met zeer interessante, goed gedocumenteerde artikelen en met grappige details en anekdoten. De Sint Jacobskerk, waarvan we dit jaar het 700-jarig bestaan vieren, staat op veel afbeeldingen van Vlissingen als markant gegeven in het silhouet van Vlissingen. Na een dramatische brand in 1911 bleef er weinig van de kerk over, foto's van de ver woeste kerk geven een triest beeld. De kerk zoals wij die nu kennen, is die van na de restauratie, voltooid in 1914. Dat betekent dat de kerk al weer ruim tachtig jaar in de huidige staat bestaat, langer dan de meeste grote kerken in Nederland. Onze Jacobskerk is altijd zeer aanwezig ge weest in het Vlissingse. Middelpunt van het leven in de stad, soms decor voor ingrij pende gebeurtenissen. Zo was het vanuit de Jacobskerk dat de Vlissingse bevolking naar het havenhoofd trok op 6 april 1572 en een einde maakte aan de Spaanse over heersing in de stad, een legendarische da tum en een prachtig verhaal. Religieus erfgoed, hierbij gaat het over meer dan gebouwen, monumenten, ook over ideeën en mensen. Deze Spiegel biedt dan ook een verscheidenheid aan artikelen. Ad Tramper begint zijn artikel Michiel de Ruyter en de verbouwing van de toren in 1616/1617 met een citaat van Gerard Brandt, biograaf van Michiel de Ruyter, over Michiels roekeloze klimtocht naar de top van de toren. De metafoor in het ver haal: De Ruyter die de maatschappelijke ladder beklimt tot grote hoogte. Ad Tramper laat in zijn verhaal zien hoe het wellicht heeft kunnen gebeuren. Bescheiden IJdelheid van Jeroen-Martijn Hangoor behandelt de restauratie van een grafmonument. Het gaat om het grafmonu ment van Jan Lambrechtszoon Coole, een van de belangrijkste regenten en kooplie den in Vlissingen, begraven in de Sint Jacobskerk in maart 1619. Het monument werd bij de brand in 1911 verwoest. Hang oor vertelt uitgebreid over de restauratie van dit monument. Dick Trouwborst vertelt over Jacob Ver schoor (1648-1700), een eigenzinnige Vlis- singer. Hij werd in september 1700 voor twee ponden en nog wat begraven in de Jacobskerk; een eigenzinnige man, theolo gisch geschoold. Hij begon voor zichzelf, organiseerde 'oefeningen', kerkdiensten buiten de gereformeerde kerk om. Dat viel niet goed. Trouwborst constateert dat zoals vaker bij een groepering met een sterke lei der, met zijn dood ook de sympathisanten verdwenen. Vlissingse voorzangers en voorlezers voor het voetlicht, Ad Tramper laat zien welke functies er vroeger waren in de kerk. Voor lezers en voorzangers waren kennelijk een apart slag. Tramper geeft voorbeelden en zeer tot de verbeelding sprekende anekdo tes, bijvoorbeeld hoe een zekere De Smit van zijn taak als voorzanger werd onthe ven. Cees Steutel gaat in zijn artikel De Waalse Kerk te Vlissingen van 1572 tot 1825 uit van archeologisch onderzoek en maakt duide lijk dat door middel van een combinatie van archief- en archeologisch onderzoek een zo goed mogelijk beeld van een al lang verdwenen kerk kan worden gegeven. Hij concludeert dat het in het Jaar van het Reli gieus Erfgoed belangrijk genoeg is aan dacht te schenken aan dit stuk cultuurge schiedenis. 2 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 4