kunstbroeders uit de eigen streek en door ambtenaren. Het breekpunt wordt uiteinde lijk een opdracht om de ronde Schelde- muur aan het Betje Wolffplein te verfraaien. Samen met Jan Haas wordt een ontwerp gemaakt en ingeleverd. Dan wordt het een hele tijd akelig stil. Totdat eindelijk beslo ten wordt niet tot uitvoering over te gaan. de kosten zijn te hoog. De mondelinge uit leg van het college van B en W. '...Er moe ten keuzes gemaakt worden en de sport gaat voor', is voor Herman Goetheer het breekpunt met de BKR. Herman Goetheer zoekt en vindt een baan. Liever maakt hij kantoren schoon dan gemakkelijk geld te krijgen uit de contraprestatiepot. Elk kunst werk van Goetheer is een worsteling, waar bij creativiteit en emotie uiteindelijk het eindresultaat bepalen. Met dat eindresultaat moet de kijker geconfronteerd worden. In een opbergruimte van de BKR is er alleen een confrontatie met stof. Om te bezuinigen schaft de overheid in 1987 de BKR af. Er komt een speciale be roepskostenvergoeding voor een beperkt aantal 'veelbelovende' kunstenaars. De overige kunstenaars worden naar de bij stand verwezen. Ze zijn tot 1993 wel vrijge steld van sollicitatieplicht. De kunst van Herman Goetheer Herman Goetheer keert al in 1971 de BKR de rug toe. Op woensdag 29 augustus 2001 geeft hij een laatste schoonmaak beurt aan de kantoren van de PZC. Dertig jaar kan hij als schoonmaker ook kunste naar zijn en in vrijheid zijn creativiteit en Zicht op Scheldeterrein, Herman Goetheer tekening, 32x46 cm (1965) emotie kwijt in verf. En hij kan zijn kunst delen met anderen op tentoonstellingen. Daar wordt de kijker geconfronteerd met Herman Goetheer. Het volgende overzicht van zijn tentoonstellingen en de citaten uit beschouwingen van kunstcritici geven een beeld van een gedreven kunstenaarsleven. De confrontatie met de kijker: 25 juli tot 8 augustus 1964, kunstzaal Bikker Vlissingen: debuut-tentoonstel ling van tekeningen met houtskool, con- té-potlood, bruin en rood krijt. De sfeer weet Goetheer vaak goed te treffen. Dat valt vooral op bij zijn teke ningen over de afbraak in Vlissingen. ...Die tekeningen zijn opgezet in enkele tinten, waarbij bruin, zwart en grijs het meest voorkomen. Dat geeft het geheel een wat droefgeestige toets, passend bij de ontredderde en onttakelde stad, maar ook bij de met roet beslagen fabrieksge bouwen en de kranen van scheepswerf De Schelde (PZC, 1 augustus 1964). 28 oktober tot 10 december 1967, kunstzaal Van Geyt Hulst: groepsten toonstelling Zeeland en Vlaanderen in de schilderkunst. 23 december tot 10 januari 1967, Vleeshal Middelburg: groepstentoonstel ling van de vereniging van Zeeuwse beeldende kunstenaars, de Zeeuwse Kunstkring. Juli 2008 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 15