kunstbroeders uit de eigen streek en door
ambtenaren. Het breekpunt wordt uiteinde
lijk een opdracht om de ronde Schelde-
muur aan het Betje Wolffplein te verfraaien.
Samen met Jan Haas wordt een ontwerp
gemaakt en ingeleverd. Dan wordt het een
hele tijd akelig stil. Totdat eindelijk beslo
ten wordt niet tot uitvoering over te gaan.
de kosten zijn te hoog. De mondelinge uit
leg van het college van B en W. '...Er moe
ten keuzes gemaakt worden en de sport
gaat voor', is voor Herman Goetheer het
breekpunt met de BKR. Herman Goetheer
zoekt en vindt een baan. Liever maakt hij
kantoren schoon dan gemakkelijk geld te
krijgen uit de contraprestatiepot. Elk kunst
werk van Goetheer is een worsteling, waar
bij creativiteit en emotie uiteindelijk het
eindresultaat bepalen. Met dat eindresultaat
moet de kijker geconfronteerd worden. In
een opbergruimte van de BKR is er alleen
een confrontatie met stof.
Om te bezuinigen schaft de overheid in
1987 de BKR af. Er komt een speciale be
roepskostenvergoeding voor een beperkt
aantal 'veelbelovende' kunstenaars. De
overige kunstenaars worden naar de bij
stand verwezen. Ze zijn tot 1993 wel vrijge
steld van sollicitatieplicht.
De kunst van Herman Goetheer
Herman Goetheer keert al in 1971 de BKR
de rug toe. Op woensdag 29 augustus
2001 geeft hij een laatste schoonmaak
beurt aan de kantoren van de PZC. Dertig
jaar kan hij als schoonmaker ook kunste
naar zijn en in vrijheid zijn creativiteit en
Zicht op Scheldeterrein,
Herman Goetheer
tekening, 32x46 cm (1965)
emotie kwijt in verf. En hij kan zijn kunst
delen met anderen op tentoonstellingen.
Daar wordt de kijker geconfronteerd met
Herman Goetheer. Het volgende overzicht
van zijn tentoonstellingen en de citaten uit
beschouwingen van kunstcritici geven een
beeld van een gedreven kunstenaarsleven.
De confrontatie met de kijker:
25 juli tot 8 augustus 1964, kunstzaal
Bikker Vlissingen: debuut-tentoonstel
ling van tekeningen met houtskool, con-
té-potlood, bruin en rood krijt.
De sfeer weet Goetheer vaak goed te
treffen. Dat valt vooral op bij zijn teke
ningen over de afbraak in Vlissingen.
...Die tekeningen zijn opgezet in enkele
tinten, waarbij bruin, zwart en grijs het
meest voorkomen. Dat geeft het geheel
een wat droefgeestige toets, passend bij
de ontredderde en onttakelde stad, maar
ook bij de met roet beslagen fabrieksge
bouwen en de kranen van scheepswerf
De Schelde (PZC, 1 augustus 1964).
28 oktober tot 10 december 1967,
kunstzaal Van Geyt Hulst: groepsten
toonstelling Zeeland en Vlaanderen in de
schilderkunst.
23 december tot 10 januari 1967,
Vleeshal Middelburg: groepstentoonstel
ling van de vereniging van Zeeuwse
beeldende kunstenaars, de Zeeuwse
Kunstkring.
Juli 2008
13