Op 3 november 1967 heeft de ballotage
commissie van deze vereniging Herman
Goetheer toegelaten.
Er worden vier werken van hem tentoon
gesteld waarvan de contétekening
Scheepswrak bij Vlissingen het enige fi
guratieve is.
Herman Goetheer uit Vlissingen de
buteert zeer bescheiden met composi
ties, die een belofte voor de toekomst in
houden...' (de Rotterdammer, 2 januari
1968).
Kerstsalon 1968, Vleeshal Middelburg:
groepstentoonstelling van de Zeeuwse
Kunstkring.
Herman Goetheer toont vijf composi
ties, sterk van opbouw en ongetwijfeld
de eerste tekenen van een nieuw geluid.
Het kleurgebruik (olieverf) van Goetheer
speelt een volledig geïntegreerde functie
in de doordachte compositie en dat geeft
zijn werk een geheel eigen autonome
waarde.' A. Oosthoek PZC, 28 decem
ber 1968).
'...Herman Goetheer. Moeilijk geval. Een
toppunt van saaiheid in grijzen en brui
nen, eerlijk geprobeerd, goed afgewo
gen, maar is dit een reactie op de vol
heid van het leven?' (Hans Warren in
Zeeuws Tijdschrift, 1969 nummer 1)
1 tot en met 30 juli 1969, Zeeuws
Museum Middelburg: duo-tentoonstelling
met Cora van Citters.
Goetheer kan prachtige schilderijen
maken die naar de natuur geschilderd
zijn. Zij doen hem echter niets meer. Hij
kan zich nu beter uiten in zijn lijnen en
vlakken...' (de Scheldebode, 31 juli
1969).
3 tot en met 20 november 1971,
Kunstzaal Bikker Vlissingen: groepsten
toonstelling.
Ondermeer vijf composities van Herman
Goetheer worden tentoongesteld.
1 tot en met 31 oktober 1973, architec
ten en ingenieursbureau Gerritse
Dordrecht: duo-tentoonstelling met Jan
Haas.
'...de composities van Goetheer zijn heel
strak van lijn en de kleurvlakken die niet
sterk contrasterend zijn, zijn als goed
gladgestreken en nog vochtig cement.
Technisch gezien heel gaaf werk, bere
kend en koel...' (de Dortenaar, 10 okto
ber 1973).
31 januari tot en met 27 februari 1976,
Zeeuws Kunstenaarscentrum Middel
burg:
Ondanks de doordachte vormgeving
behouden Goetheers doeken, in een ei
gen en bewerkelijke techniek geschil
derd, een grote geladenheid. Het werk
kenmerkt het samenspel tussen (de
nooit meer dan vijf) vlakken, waarbij
vooral de ritmische opbouw een belang
rijke rol speelt (PZC, 2 februari
1976).
9 tot en met 24 oktober 1976, de waran
de Turnhout: groepstentoonstelling
Kunst uit Zeeland
Goetheer exposeert er vijf composities
uit 1974
1 tot en met 8 juli 1977, Bellamy 19
Vlissingen: 15 jaar BKR een groepsten
toonstelling.
Het werk draagt het stempel van mo
menten uit een ontwikkeling die 'voorbij'
zijn (PZC, 25 juni 1977)
3 juni tot en met 28 1987, Centrum
Nieuwe Muziek Middelburg: groepsten
toonstelling Country Cries
Grofweg zou men de tentoonstelling
kunnen indelen in de traditionelere tech
nieken en de nieuwere, waaronder de dik
in de verf zittende abstracte composities
van Herman Goetheer...' (tentoonstel-
lingsbijlage Country Cries, juni 1987).
14
Den Spiegel