Op 3 november 1967 heeft de ballotage commissie van deze vereniging Herman Goetheer toegelaten. Er worden vier werken van hem tentoon gesteld waarvan de contétekening Scheepswrak bij Vlissingen het enige fi guratieve is. Herman Goetheer uit Vlissingen de buteert zeer bescheiden met composi ties, die een belofte voor de toekomst in houden...' (de Rotterdammer, 2 januari 1968). Kerstsalon 1968, Vleeshal Middelburg: groepstentoonstelling van de Zeeuwse Kunstkring. Herman Goetheer toont vijf composi ties, sterk van opbouw en ongetwijfeld de eerste tekenen van een nieuw geluid. Het kleurgebruik (olieverf) van Goetheer speelt een volledig geïntegreerde functie in de doordachte compositie en dat geeft zijn werk een geheel eigen autonome waarde.' A. Oosthoek PZC, 28 decem ber 1968). '...Herman Goetheer. Moeilijk geval. Een toppunt van saaiheid in grijzen en brui nen, eerlijk geprobeerd, goed afgewo gen, maar is dit een reactie op de vol heid van het leven?' (Hans Warren in Zeeuws Tijdschrift, 1969 nummer 1) 1 tot en met 30 juli 1969, Zeeuws Museum Middelburg: duo-tentoonstelling met Cora van Citters. Goetheer kan prachtige schilderijen maken die naar de natuur geschilderd zijn. Zij doen hem echter niets meer. Hij kan zich nu beter uiten in zijn lijnen en vlakken...' (de Scheldebode, 31 juli 1969). 3 tot en met 20 november 1971, Kunstzaal Bikker Vlissingen: groepsten toonstelling. Ondermeer vijf composities van Herman Goetheer worden tentoongesteld. 1 tot en met 31 oktober 1973, architec ten en ingenieursbureau Gerritse Dordrecht: duo-tentoonstelling met Jan Haas. '...de composities van Goetheer zijn heel strak van lijn en de kleurvlakken die niet sterk contrasterend zijn, zijn als goed gladgestreken en nog vochtig cement. Technisch gezien heel gaaf werk, bere kend en koel...' (de Dortenaar, 10 okto ber 1973). 31 januari tot en met 27 februari 1976, Zeeuws Kunstenaarscentrum Middel burg: Ondanks de doordachte vormgeving behouden Goetheers doeken, in een ei gen en bewerkelijke techniek geschil derd, een grote geladenheid. Het werk kenmerkt het samenspel tussen (de nooit meer dan vijf) vlakken, waarbij vooral de ritmische opbouw een belang rijke rol speelt (PZC, 2 februari 1976). 9 tot en met 24 oktober 1976, de waran de Turnhout: groepstentoonstelling Kunst uit Zeeland Goetheer exposeert er vijf composities uit 1974 1 tot en met 8 juli 1977, Bellamy 19 Vlissingen: 15 jaar BKR een groepsten toonstelling. Het werk draagt het stempel van mo menten uit een ontwikkeling die 'voorbij' zijn (PZC, 25 juni 1977) 3 juni tot en met 28 1987, Centrum Nieuwe Muziek Middelburg: groepsten toonstelling Country Cries Grofweg zou men de tentoonstelling kunnen indelen in de traditionelere tech nieken en de nieuwere, waaronder de dik in de verf zittende abstracte composities van Herman Goetheer...' (tentoonstel- lingsbijlage Country Cries, juni 1987). 14 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 16