De geschiedenis herhaalde zich en deed de jaren dertig herleven, want de drie bedrij ven streden met sterke sleepboten om elke job. Nieuw was dat de concurrentieslag zich in voortdurende aandacht van de me dia mocht verheugen. Radio, televisie en de schrijvende pers besteedden soms dage lijks aandacht aan het wel en wee van het bergingsstation Vlissingen. Op zondag 28 maart 1982 ging, tijdens een routine-assistentie de Temi IV ten onder op de rede van Vlissingen. Bij deze ramp kwa men de kapitein-eigenaar en een tweetal opvarenden om het leven. Er heerste ver slagenheid bij vriend en mededinger. De Temie IV werd kort daarna geborgen en kwam niet meer in de vaart. De rederij stopte met de zeesleepvaart en de stations dienst. De aandacht in de media voor de stations sleepdienst bleef bijzonder groot. Aan het hulpverlenend aspect van de sleepvaart werd daarbij weinig aandacht geschonken, maar een aantal tragische Een klassieke stranding op de Westerschelde. Veel sleepboten in actie. December 1969, (fotocollectie Cor Heijkoop) scheepsongevallen vestigden de aandacht op de 24 uur per etmaal bemande sleep diensten, die meermalen letterlijk van le vensbelang bleken. Ter illustratie een aantal hulpverleningen die nog altijd in het geheugen gegrift staan. Op donderdag 7 maart 1985 deed zich in de Wielingen een ernstige aanvaring voor waarbij het Containerschip Contract Voyager dreigde te kapseizen. De uit Vlissingen toe gesnelde stationssleepboot Boxer haalde een groot deel van de bemanning van boord. Zondag 25 januari 1987: een zware aanva ring in de Wielingen-Noord waarbij de tan ker Olympic Dream in de brand vloog. De toegesnelde sleepboot Fighter kon een deel van de bemanning van de brandende tan ker afhalen en wist later het schip naar open zee te slepen. Een ramp was voorko men. Ruim een maand later vond er ter hoogte van Zeebrugge één van de grootste trage dies in het Westerscheldegebied plaats. Op 6 maart kapseisde de ferry Herald of Free Enterprise en de stationssleepboot Fighter speelde een hoofdrol bij het redden van de opvarenden. De stationssleepdienst kwam in die jaren als gevolg van de onderlinge concurrentie vaak in het nieuws en soms zelfs negatief. Maar rampen en oorlogen bepalen nu een maal de geschiedenis. Het moedig optre den van deze sleper en haar bemanning werd voorgoed in de analen bijgeschreven. Het aspect dat het redden van mensenle vens voorrang heeft boven het slepen of bergen was op trieste wijze groot nieuws geworden. Het bergingsstation Vlissingen was even wereldnieuws! Mede als gevolg van de voortschrijdende techniek begonnen het aantal ongevallen en dus de bergingen verder terug te lopen. Ook door een betere regulering van de scheepsverkeersstromen en het aanwijzen van ankergebieden in de Wielingen behoor den de hulpverleningen op de rede van Vlissingen aan ankerliggers tot het verle den. Het beeld van sleepboten 'in de rede', dat vaak met stormweer te zien was, ver dween. Juli 2008 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 21