De geschiedenis herhaalde zich en deed de
jaren dertig herleven, want de drie bedrij
ven streden met sterke sleepboten om elke
job. Nieuw was dat de concurrentieslag
zich in voortdurende aandacht van de me
dia mocht verheugen. Radio, televisie en de
schrijvende pers besteedden soms dage
lijks aandacht aan het wel en wee van het
bergingsstation Vlissingen.
Op zondag 28 maart 1982 ging, tijdens een
routine-assistentie de Temi IV ten onder op
de rede van Vlissingen. Bij deze ramp kwa
men de kapitein-eigenaar en een tweetal
opvarenden om het leven. Er heerste ver
slagenheid bij vriend en mededinger. De
Temie IV werd kort daarna geborgen en
kwam niet meer in de vaart. De rederij
stopte met de zeesleepvaart en de stations
dienst.
De aandacht in de media voor de stations
sleepdienst bleef bijzonder groot.
Aan het hulpverlenend aspect van de
sleepvaart werd daarbij weinig aandacht
geschonken, maar een aantal tragische
Een klassieke stranding op de Westerschelde.
Veel sleepboten in actie. December 1969,
(fotocollectie Cor Heijkoop)
scheepsongevallen vestigden de aandacht
op de 24 uur per etmaal bemande sleep
diensten, die meermalen letterlijk van le
vensbelang bleken.
Ter illustratie een aantal hulpverleningen
die nog altijd in het geheugen gegrift staan.
Op donderdag 7 maart 1985 deed zich in
de Wielingen een ernstige aanvaring voor
waarbij het Containerschip Contract Voyager
dreigde te kapseizen. De uit Vlissingen toe
gesnelde stationssleepboot Boxer haalde
een groot deel van de bemanning van
boord.
Zondag 25 januari 1987: een zware aanva
ring in de Wielingen-Noord waarbij de tan
ker Olympic Dream in de brand vloog. De
toegesnelde sleepboot Fighter kon een deel
van de bemanning van de brandende tan
ker afhalen en wist later het schip naar
open zee te slepen. Een ramp was voorko
men.
Ruim een maand later vond er ter hoogte
van Zeebrugge één van de grootste trage
dies in het Westerscheldegebied plaats. Op
6 maart kapseisde de ferry Herald of Free
Enterprise en de stationssleepboot Fighter
speelde een hoofdrol bij het redden van de
opvarenden.
De stationssleepdienst kwam in die jaren
als gevolg van de onderlinge concurrentie
vaak in het nieuws en soms zelfs negatief.
Maar rampen en oorlogen bepalen nu een
maal de geschiedenis. Het moedig optre
den van deze sleper en haar bemanning
werd voorgoed in de analen bijgeschreven.
Het aspect dat het redden van mensenle
vens voorrang heeft boven het slepen of
bergen was op trieste wijze groot nieuws
geworden. Het bergingsstation Vlissingen
was even wereldnieuws!
Mede als gevolg van de voortschrijdende
techniek begonnen het aantal ongevallen
en dus de bergingen verder terug te lopen.
Ook door een betere regulering van de
scheepsverkeersstromen en het aanwijzen
van ankergebieden in de Wielingen behoor
den de hulpverleningen op de rede van
Vlissingen aan ankerliggers tot het verle
den. Het beeld van sleepboten 'in de rede',
dat vaak met stormweer te zien was, ver
dween.
Juli 2008
19