Aansluitend stopte ook rederij Muller uit
Terneuzen om moverende redenen met de
stationsdienst en de sleepboot Zwitserland
verdween uit het Scheldegebied.
Het einde van het Bergingsstation
Vlissingen
Tegen het eind van de vorige eeuw was het
aantal ongevallen met schepen zoals eerder
gememoreerd sterk afgenomen.
Betere communicatie, radar en begeleiding
vanaf de wal en hoogwaardige techniek
aan boord van de vaartuigen deed de on
gevallenstatistiek teruglopen. Op zich was
dat een positieve ontwikkeling, voor de
sleepboten op station viel er echter weinig
meer te verdienen. Ook het belang van de
verzekeringsmaatschappijen om sleepbo
ten permanent stand-by te hebben op de
Westerschelde was niet meer actueel.
De bergingssleepboot Fighter lag als laat
ste nog altijd 'stil going strong' aan de be
kende steiger in de Vlissingse haven, maar
de dagen van het bergingsstation Vlissingen
waren geteld. Ook elders op de wereld ver
dwenen stuk voor stuk de bekende hulp
stations.
De sleper Fighter werd meer en meer inge
zet voor andere werkzaamheden op de
Noordzee. Toen ook het bergingsbedrijf Van
den Akker de deuren sloot, werd het opval
lend leeg aan de sleepbotensteiger.
De laatste stationssleep
boot: de Fighter van de
C1RS, (fotocollectie
Cor Heijkoop)
Ook voor de bijna dertig jaar oude sleep
boot Fighter waren de dagen geteld. Na
nog enkele jaren als zeesleepboot een kari
ge boterham verdiend te hebben, werd ze
opgelegd in afwachting van verkoop of
sloop.
Medio 2007 werd de sleepboot Fighter de
finitief uit de vaart genomen. Moegestreden
en aangetast door de tand des tijds lag het
schip nog enige maanden in Terneuzen met
de slopershamer in het vooruitzicht. De
roemruchte 'Vechter van de Schelde' werd
vooralsnog van de ondergang gered. Nadat
een poging om er een museumschip van te
maken was mislukt werd het schip begin
2008 naar Schiedam verkocht en zal als de
plannen doorgaan haar laatste dagen als
drijvend cultuurplatform gaan slijten. Dus
alsnog een tweede leven voor de roem
ruchte Fighter.
De bekende sleepbootsteiger bij de haven
ligt er thans troosteloos en verlaten bij. Ook
aan de Piet Heinkade liggen geen sleepbo
ten en bergingsvaartuigen meer na de slui
ting van het bergingsbedrijf Van den Akker.
Het is stil geworden in dit deel van
Vlissingen. Ooit was het anders.
Bronnen:
C. Heijkoop. Maritiem Zeeland: 125 jaar Zeeuwse
Scheepvaart in woord en beeld, Middelburg 1988.
Archief Cor Heijkoop
Lekko, diverse nummers
20
Den Spiegel