Aansluitend stopte ook rederij Muller uit Terneuzen om moverende redenen met de stationsdienst en de sleepboot Zwitserland verdween uit het Scheldegebied. Het einde van het Bergingsstation Vlissingen Tegen het eind van de vorige eeuw was het aantal ongevallen met schepen zoals eerder gememoreerd sterk afgenomen. Betere communicatie, radar en begeleiding vanaf de wal en hoogwaardige techniek aan boord van de vaartuigen deed de on gevallenstatistiek teruglopen. Op zich was dat een positieve ontwikkeling, voor de sleepboten op station viel er echter weinig meer te verdienen. Ook het belang van de verzekeringsmaatschappijen om sleepbo ten permanent stand-by te hebben op de Westerschelde was niet meer actueel. De bergingssleepboot Fighter lag als laat ste nog altijd 'stil going strong' aan de be kende steiger in de Vlissingse haven, maar de dagen van het bergingsstation Vlissingen waren geteld. Ook elders op de wereld ver dwenen stuk voor stuk de bekende hulp stations. De sleper Fighter werd meer en meer inge zet voor andere werkzaamheden op de Noordzee. Toen ook het bergingsbedrijf Van den Akker de deuren sloot, werd het opval lend leeg aan de sleepbotensteiger. De laatste stationssleep boot: de Fighter van de C1RS, (fotocollectie Cor Heijkoop) Ook voor de bijna dertig jaar oude sleep boot Fighter waren de dagen geteld. Na nog enkele jaren als zeesleepboot een kari ge boterham verdiend te hebben, werd ze opgelegd in afwachting van verkoop of sloop. Medio 2007 werd de sleepboot Fighter de finitief uit de vaart genomen. Moegestreden en aangetast door de tand des tijds lag het schip nog enige maanden in Terneuzen met de slopershamer in het vooruitzicht. De roemruchte 'Vechter van de Schelde' werd vooralsnog van de ondergang gered. Nadat een poging om er een museumschip van te maken was mislukt werd het schip begin 2008 naar Schiedam verkocht en zal als de plannen doorgaan haar laatste dagen als drijvend cultuurplatform gaan slijten. Dus alsnog een tweede leven voor de roem ruchte Fighter. De bekende sleepbootsteiger bij de haven ligt er thans troosteloos en verlaten bij. Ook aan de Piet Heinkade liggen geen sleepbo ten en bergingsvaartuigen meer na de slui ting van het bergingsbedrijf Van den Akker. Het is stil geworden in dit deel van Vlissingen. Ooit was het anders. Bronnen: C. Heijkoop. Maritiem Zeeland: 125 jaar Zeeuwse Scheepvaart in woord en beeld, Middelburg 1988. Archief Cor Heijkoop Lekko, diverse nummers 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 22