Herman Goetheer In het Gemeentearchief herleeft Vlissingen in documenten. Soms zit achter de herkomst hier van een mooi verhaal. Om Herman Goetheer te stimuleren koopt archivaris N. Veldhuis in 1959 een drietal conté-tekeningen van karakte ristieke Vlissingse plekjes. In die tijd een uniek gebaar om een jonge kunstenaar te steunen. Later zou de landelijke Beeldende Kunstenaars Regeling volgen. Herman Goetheer kan die BKR maar matig waarderen. Die regeling is voor kunste naars vaak niet inspirerend. 'Haagse heren keuren en kopen en dan is er weer geld voor brood maar vooral voor verf en lin nen'. Veel kunstenaars reageren gelaten en produceren. Zo niet Goetheer. Hij maakt liever kantoren schoon dan te eten uit een inspiratieloze staatsruif van het ministerie van sociale zaken. Geïllustreerd met tekeningen van Vlissingse plekjes worden Herman Goetheer en de BKR nader belicht. Geboren in Serooskerke Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog worden Vlissingers naar de Walcherse dor pen geëvacueerd. Daar is het veiliger, want de haven en de scheepswerf zijn strate gisch van groot belang en kunnen doelwit worden van bombardementen. Ook het ge zin Goetheer, vader, moeder en twee oude re broers vertrekken uit Walstraat 19-21, uit de winkel in koloniale-, kruideniers-, grutterswaren en comestibles. Ze gaan eerst naar Serooskerke, later naar Koude- kerke. Herman Ferdinand Goetheer wordt 19 november 1940 geboren in Serooskerke. Hermans eerste herinneringen zijn van Koudekerke, waar vader Goetheer tot no vember 1944 een kruidenierszaak heeft. Met een roeiboot wordt in november 1944 teruggekeerd naar het bevrijde Vlissingen, Jan Uintzen 1953: Herman Goetheer (zittend rechts) en Kees Hament krijgen les van Wim Jurcka in het Groenewoud. (Foto moeder Goetheer) terug naar de Walstraat. Zijn schooljaren zijn niet erg spannend. De gereformeerde lagere school in de Kasteel straat en de Christelijke ulo in de Coosje Buskenstraat stimuleren het jonge tekenta lent nauwelijks. Herman heeft een rijke fan tasie en versterkt zijn verhalen met illustra ties. Daar kan hij op school niets mee. Je moet later wat worden en met fantasie en expressie is geen droog brood te verdienen. Tijdens een uitje naar Brugge nemen vader en moeder Goetheer niet alleen Herman mee, maar ook een aantal van zijn tekenin gen. Brugge met zijn schilderachtige plek jes heeft een grote aantrekkingskracht op kunstenaars. Ze werken er in de open lucht en proberen de altijd aanwezige toeristen een souvenir te verkopen. Daar wordt ad vies gevraagd over de tekeningen van Herman. Is het wat of wordt het nooit iets? De antwoorden zijn gunstig voor de jonge Herman, maar hij zal nog veel moeten le ren. 10 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 12