Op stootgaren! Scheepsbergingsstation Vlissingen: 1920-2000 Cor Heukoop Met het vertrek van de stationssleepboot Fighter uit Vlissingen enkele jaren geleden is er definitief een eind gekomen aan een permanent scheepsbergingsstation op de Westerschelde, hetgeen een kleine tachtig jaar heeft bestaan. De bekende sleepbootsteiger op het eiland ligt er thans verlaten en troosteloos bij. Ooit was het anders. Wie herinnert zich niet de markante sleep boten die aan de steiger bij de Vlissingse sluizen dag en nacht paraat lagen, om bij het geringste noodsignaal uit te varen. Bij talloze bergingen en reddingen waren zij betrokken en bij velen staan de namen nog in het geheugen gegrift. Nog eenmaal pas seren de sleepboten de revue, de Goliath, Seefalke, Scaldis, Temi IV en Fighter om maar een paar bekende namen te noemen. Bij het ongeval met de Herald of Free Enterpise waren de slepers even wereld nieuws en stond het bergingsstation Vlis singen in de schijnwerpers. Om economische redenen is enkele jaren geleden een eind gekomen aan de stati onsdienst of beter het Bergingsstation Vlissingen. In alle stilte is de post opgehe ven. De tijd dat sleepboten op stootgaren lagen om bij nacht en ontij hulp te verlenen is voorgoed geschiedenis. Het ontstaan van de stationsdienst in Vlissingen Hoewel er al sedert 1860 in de Scheldestad sleepboten actief waren kreeg deze vorm van maritieme dienstverlening pas aan het begin van de twintigste eeuw een min of meer blijvend karakter. De oorsprong van dit permanente ber gingsstation lag kort na de eerste wereld oorlog toen het tamelijk slecht ging met het internationale sleepwerk. De grotere sleep- vaartrederijen zochten naar een mogelijk heid om hun boten toch nog enigszins rendabel in te zetten. Zij vonden die, aan gemoedigd door de verzekeringsmaat schappijen, door hun sleepboten dicht bij de internationale scheepvaartroutes te sta tioneren. Zij konden dan bij het geringste noodsignaal uitvaren, hun diensten aanbie den en vaak erger voorkomen. Bekende sleepbootstations in die dagen waren: St. John's, Queentown, Harwich, La Coruna, Las Palmas, Helgoland, Danzig en last but not least Vlissingen. Dat voor Vlissingen werd gekozen had voor namelijk te maken met de vele scheeps ongevallen op de Zuidelijke Noordzee, voor de Britse kust en natuurlijk op de Wester schelde. Deze stationsdienst betekende voor de be manning een vaak slopende dienst van ver veling, eenzaamheid en 24 uur per dag uit luisteren; de marconist was een belangrijke man aan boord. De zeesleepboten van L. Smit Co hadden gedurende de Eerste Wereldoorlog op last van de Nederlandse marine konvooireizen gemaakt. Ze begeleidden Nederlandse Sleepboten op station voor de Tweede Wereldoorlog, (fotocollectie Cor Heijkoop) 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 18