Daarnaast maakte hij bewerkingen van klassiekers uit de wereldliteratuur, onder andere Robinson Crusoë, Bloemlezing uit Duizend en een Nacht en Don Quichot, en was hij actief als redacteur van tijdschriften voor de jeugd. Het blad Voor 't Jonge Volkjeopgericht door P.J. Andriessen, kwam in 1880 onder zijn leiding te staan. Later startte Louwerse Voor de Kinder kamer, een tijdschrift voor de allerjongsten en De Kinderwereld voor de tussenliggen de leeftijdsgroep. Zeker na het gedwongen einde van zijn onderwijzersloopbaan moet hij in dit contact met de kinderen een com pensatie hebben, gevonden. In 1884 ont ving hij de D.A.Thieme-prijs voor zijn ver diensten voor het Nederlandse boek. Gerrit Komrij selecteerde Naar de Ommer- schans en Meikeuertjes voor zijn bloemle zing van de Nederlandse poëzie.5 Meer dan zeventig van zijn teksten zijn op muziek ge zet. De bekendste liederen zijn Mijn Neder land (beginregel: 'Waar de blanke top der duinen') en De Herder (beginregel: 'Op de grote stille heide') met muziek van respec tievelijk Richard Hol en Johannes Worp. Andere toondichters van zijn werk waren Eildert Drenth en Karei Hamm. Daarnaast maakte Johannes Worp van zijn teksten ge bruik in het boekje Veertig tweestemmige liedjes voor school en huis. Geest en leven Wat verklaarde het succes van Louwerse? D.L. Daalder, schrijver van Wormcruyt met sugker (1950), het eerste overzichtswerk van de Nederlandse kinderliteratuur, prees de vlotte stijl, evenwichtige compositie en de gevoeligheid van zijn psychologie in zijn historische verhalen.6 Daarnaast wist Lou werse met het rijk geïllustreerde jeugdblad Voor 't Jonge Volkje een band op te bouwen met z'n lezers. Daalder kende dit uit eigen ervaring: 'Ik herinner mij geen enkele gebeurtenis uit mijn kinderjaren die een zo regel matig weerkerende vreugde veroorzaak te als de ontvangst van dit maandblad. Ik heb het gelezen van de eerste tot de laatste regel ik heb hem [Louwerse] mijn kinderlijke brieven geschreven, die in de brievenbus altijd even vriendelijk werden beantwoord en een enkele keer zelfs particulier. ik heb de man als een tweede vader aangehangen, jaren lang.' 7 Op godsdienstig gebied nam Louwerse be wust strikte neutraliteit in acht. Zelf formu leerde hij het als volgt: 'Een uitsluitend Protestantsch beginsel voor op te zetten zou Voor 't jonge Volkje alleen in handen van geestverwanten brengen en, laat ik het gerust zeggen, ik houd te veel van Roomsche en Israëlitische kinderen ook om dezen van mij af te stoten.' 8 Hoewel zijn populariteit tot grote hoogten steeg, was niet iedereen te spreken over de kwaliteit van zijn boeken. Tijdens zijn leven waren er al enkele criticasters. J.W. Ger hard laakte zijn royalisme en zijn eenzijdig accent op de 'histoire batailie'. 'Voor Louwerse bestaat de geschiedenis slechts uit 'n verheerlijking van 't Oranje huis en wat daarmee samenhangt: veldslagen, zeeslagen, generaals en ad miraals. Hij is de oppervlakkigste veel schrijver dien we hebben. [Zijn ge schiedverhalen] bederven den goeden smaak en verduisteren het beeld der ge schiedenis. Hoe eerder ze voor goed uit school en huis gebannen worden, hoe beter.'9 De letterkundige P.J. Meertens gaf Gerhard gedeeltelijk gelijk, maar bleef het werk van Louwerse van waarde vinden om de histo rische kennis mee te verrijken en wegens de opvoedende kracht die ervan uit zou gaan. Hij herinnerde zich dat in zijn jongens jaren de jaargangen van Voor 't Jonge Volkje en de verhalen van Louwerse en Stampe- rius altijd het eerst uitgeleend waren in de schoolbibliotheek. Wel sprak Meertens van een 'haast hinderlijke objectiviteit', terwijl 6 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2008 | | pagina 8