wenste. In maart 1920 werden de onder handelingen door onze zuiderburen afge broken. Ten tijde van het hiervoor beschreven inci dent deed zich ook nog een kwestie voor met een binnenvaartschip, dat na het slui ten van de wapenstilstand uit België was ontsnapt. De Belgen hadden het op de Rijn weer in beslag genomen met de bedoeling het naar België terug te brengen. Neder landse militairen droegen het echter, tot grote woede van de Belgen, in Hansweert aan de Duitse eigenaren over. Door een dergelijk incident werd de verhouding tus sen beide landen er natuurlijk niet beter op. We moeten het Nederlandse optreden ten opzichte van de Francesco Ferrucio dan ook zien in het licht van de hiervoor be schreven gebeurtenissen. Nauwlettend wer den door Nederland de regels met betrek king tot de soevereiniteit over de Westerschelde in gaten gehouden en nage leefd. De diplomatie Na de aanhouding van de Francesco Ferrucio ging de diplomatieke molen draai en. Op 7 september stuurde de Nederland se gezant in Rome, Baron Van Weideren Rengers, een in het Frans gesteld cijfertele gram naar Buitenlandse Zaken in Den Haag. Hij deelde mee, dat Italiaanse kran ten het incident hadden gepubliceerd, ook stuurde hij enkele knipsels naar het mi nisterie. Op de 1 le reageerde minister Van Karnebeek met een telegram aan Van Weideren, waarin de gang van zaken in het kort werd uitgelegd. Dezelfde dag ging ook nog een uitvoerig verslag naar Rome. De Italiaanse ambassade in Den Haag kreeg mondeling te horen, dat oorlogs schepen toestemming van de Nederlandse regering nodig hadden om de Wester schelde op te varen. Hoe reageerde het Italiaanse Ministerie van Buitenlandse za ken? Pogingen om daarover documenten boven water te krijgen hadden geen resul taat. Herhaalde verzoeken daartoe werden afgewezen of bleven onbeantwoord. Slot De kwestie had geen verdere gevolgen, het was een Italiaans-Nederlandse kwestie, die door het mondeling aanvragen en verlenen van een vergunning werd opgelost. Het is duidelijk dat de verhouding met België een rol speelde. De Nederlandse autoriteiten lieten even zien wie op het Nederlandse deel van de Westerschelde de baas was. Dat zal de Belgen niet ontgaan zijn en dat was natuurlijk de bedoeling van onze rege ring. De zaak werd niet op de spits gedreven door bijvoorbeeld het schip terug te sturen of te laten wachten tot Den Haag toestem ming had verleend. Na het bezoek aan Antwerpen kon de Francesco Ferrucio op 13 september onge hinderd Vlissingen passeren op weg naar Plymouth. Bronnen: Gemeentearchief Vlissingen: Vlissingsche Courant Nationaal Archief: 2.05.26 Gezantschap Italië 1911-1940 2.12.03 Journalen schepen Koninklijke Marine 2.12.18 Marinestaf 1886-1942 Bibiothèque Nationale de France Koninklijke Bibliotheek Diverse kranten Literatuur: I.H.Gosses N. Japikse, Handboek Lot de Staat kundige Geschiedenis van Nederland P. Moeyes, De sterke arm, de zachte hand, het Nederlandse legeren de neutraliteitspolitiek. Mzr. Dr. C. Smit, Nederland in de Eerste Wereld oorlog Met dank aan: mevrouw Discala te Vleuten voor de vertaling van enkele Italiaanse krantenberichten de heer Mr. E.J. Verloop te ütrecht voor het beschik baar stellen van een foto. Januari 2009 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2009 | | pagina 19