Stop, draai bij...! Een maritiem incident bij Vlissingen Jijles Braat Op 11 november 1918 om 11.11 uur begon de wapenstilstand die een einde maakte aan de Eerste Wereldoorlog. De wapens zwegen, maar echt vrede was het nog niet. Daarover werd in 1919 in Parijs en voorsteden langdurig onderhandeld. De overwinnaars stelden daar strenge eisen aan de verslagenen, waarbij het veelal slikken of stikken was. Niet voor niets spraken de Duitsers later dan ook over het Dictaat van Versailles. België zat mede aan de onderhandelingstafel en legde eisen op tafel, die bij inwilliging voor het neutraal gebleven Nederland verstrekkende gevolgen zouden hebben. De verhouding met België was in die dagen gespannen en speelde mee bij het hierna beschreven incident. Naar Vlissingen Op 4 september 1919 werden 's morgens vroeg aan de Loskade te Middelburg de trossen van Hr Ms Torpedoboot Z8 los ge gooid. In gezelschap van de Hr Ms G7 en G8 stoomde het schip via het kanaal door Walcheren naar Vlissingen. Daar gingen de schepen uit elkaar, de G7 en G8 gingen naar de rede om oefentorpedo's af te vu ren, de Z8 meerde aan de oliesteiger om olie in te nemen. Tegen tienen lag het schip in de grote sluis om te worden geschut. Alarm Daar kreeg de commandant een bericht door van de officier van de wacht op Hr Ms Schorpioen: de Italiaanse kruiser Fran cesco Ferrucio, komende van Kopen hagen, stoomde zonder toestemming van de Nederlandse regering via het Oostgat de Westerschelde op met bestemming Ant werpen. De commandant van de Z8 kreeg opdracht met zijn schip de achtervolging in te zetten en de commandant van de Fran cesco Ferrucio te wijzen op de benodigde toestemming van de Nederlandse regering. Francesco Ferrucio en Z8 De gepantserde kruiser Francesco Ferrucio, genoemd naar een laatmidde leeuwse Florentijnse legeraanvoerder, was van 1899 tot 1902 gebouwd bij de Arsenale di Venezia. Het met kolen gestookte schip, groot 7.350 ton, was 111 meter lang, 18 meter breed, had twee schroeven en een diepgang van ruim 7 meter. De maximum snelheid bedroeg 19 knopen per uur, de ac tieradius bij een snelheid van 10 knopen was 9.300 zeemijlen. De bewapening be stond uit 27 stukken geschut van verschil lend kaliber, 2 mitrailleurs en 4 torpedolan- ceerbuizen. Er was accommodatie voor ruim 500 man. Als bijzonderheid kan nog worden vermeld, dat de mast tussen beide schoorstenen was geplaatst. De Francesco Ferrucio was onder andere ingezet tijdens de Turks-Italiaanse Oorlog en in de Eerste Wereldoorlog. Het schip onder commando van Capitano de Vasietto Giuseppe Cantü, maakte in 1919 als schoolschip voor het eerst na de oorlog een reis met adelborsten. De route liep van Livorno, Gibraltar, Vigo, Dover, Brunsbüttel, Kiel naar Kopenhagen. Van daar ging de reis weer via Kiel naar Ant werpen en Plymouth. Hr Ms Z8 was een betrekkelijk nieuw schip, tussen 1913 en 1916 gebouwd bij scheeps werf Feijenoord in Rotterdam. Het was 58 meter lang, 6 meter breed en de diepgang bedroeg ongeveer 2 meter, de tonnage 264 ton. Het kon een maximum snelheid berei ken van 27 mijl per uur, de bewapening be stond uit 2 kanonnen van 7.5 cm, 2 mi trailleurs en 4 torpedolanceerbuizen. De Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2009 | | pagina 14