Het Nederlandse stoomschip Iberia te gast bij de Schoone Waardin De Rotterdamse rederij Wm.H. Muller Co had belangen in de ijzerertsmijnen in Spanje en transporteerde het gewonnen erts met eigen schepen naar de hoogovens in België of Nederland. Op 17 januari 1961, kort na middernacht, stoomde het Nederlandse schip iberia, ge laden met 4150 ton ijzererts, de rede van Vlissingen op. De Iberia kwam uit het Spaanse La Coruna en had als eindbestemming Gent. Na het loods wisselen koerste het schip richting Gent, maar strandde enkele ogenblikken later bij de Ritthemse zeedijk. Het dode schip kon onmogelijk op eigen kracht vlot komen en te hulp gesnelde sleepboten lukte dat ook niet. Pas nadat een deel van de lading in lichters was over geslagen konden sleepboten het schip vlot brengen. Gezien eerdere negatieve ervarin gen was de Polder Walcheren er direct bij om de schade vast te stellen. Later bleek de schade aan de dijk 36.000,-- te be dragen hetgeen door de verzekering zonder problemen werd vergoed. Dat was wel eens anders geweest met de incidenten van de Comitas en Caritas 1 in het achterhoofd. Tijdens de behandeling van de stranding door de Raad voor de Scheepvaart bleek Duitse militairen zoeken verpozing op het wrak, zomer 1940 (Collectie Cor Heijkoop) dat de loods een dubbele fout had gemaakt. Haast klassiek waren de constateringen: de loods had de lichten van boei nummer 3 met die van de Schoone Waardin verwis seld. En bovendien meende hij dat de koers op het kompas 80 graden aanwees, terwijl dat in werkelijkheid 30 graden was! Opmerkelijk was het dat zowel de kapitein als de dienstdoende stuurman de vergis sing van de loods niet hadden opgemerkt. Uiteindelijk hadden zij de koers moe ten controleren. Blijkbaar imponeerde de Schoone Waardin nog altijd! Het mag de lezer genoegzaam bekend zijn dat de Vlissingse buitenhaven jarenlang als bunkerstation heeft gefunctioneerd. In 1917 was een kolenterminal opgericht en in 1935 volgde bunkerfaciliteiten voor stookolie met het drijvende bunkerschip Vlismar III. Laatstgenoemd bunkerfaciliteit bepaalde decennia het beeld van de Vlissingse bui tenhaven. Hoewel jarenlang, mede door de ligging en aantrekkelijke tarieven, het bunkerstation floreerde, moest het als gevolg van teruglo pende klandizie in 1971 de deuren sluiten. In de nadagen van het station kwam de tot bulkcarrier verbouwde T2 tanker Western Eagle bunkeren in Vlissingen, echter het schip liep uit zijn roer. In de ochtend van 14 december 1969 strandde het schip bij de 12 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2009 | | pagina 14