Het Nederlandse stoomschip Iberia te
gast bij de Schoone Waardin
De Rotterdamse rederij Wm.H. Muller
Co had belangen in de ijzerertsmijnen in
Spanje en transporteerde het gewonnen
erts met eigen schepen naar de hoogovens
in België of Nederland.
Op 17 januari 1961, kort na middernacht,
stoomde het Nederlandse schip iberia, ge
laden met 4150 ton ijzererts, de rede van
Vlissingen op.
De Iberia kwam uit het Spaanse La Coruna
en had als eindbestemming Gent. Na het
loods wisselen koerste het schip richting
Gent, maar strandde enkele ogenblikken
later bij de Ritthemse zeedijk.
Het dode schip kon onmogelijk op eigen
kracht vlot komen en te hulp gesnelde
sleepboten lukte dat ook niet. Pas nadat
een deel van de lading in lichters was over
geslagen konden sleepboten het schip vlot
brengen. Gezien eerdere negatieve ervarin
gen was de Polder Walcheren er direct bij
om de schade vast te stellen. Later bleek
de schade aan de dijk 36.000,-- te be
dragen hetgeen door de verzekering zonder
problemen werd vergoed. Dat was wel eens
anders geweest met de incidenten van de
Comitas en Caritas 1 in het achterhoofd.
Tijdens de behandeling van de stranding
door de Raad voor de Scheepvaart bleek
Duitse militairen zoeken
verpozing op het wrak,
zomer 1940
(Collectie Cor Heijkoop)
dat de loods een dubbele fout had gemaakt.
Haast klassiek waren de constateringen: de
loods had de lichten van boei nummer 3
met die van de Schoone Waardin verwis
seld. En bovendien meende hij dat de koers
op het kompas 80 graden aanwees, terwijl
dat in werkelijkheid 30 graden was!
Opmerkelijk was het dat zowel de kapitein
als de dienstdoende stuurman de vergis
sing van de loods niet hadden opgemerkt.
Uiteindelijk hadden zij de koers moe
ten controleren. Blijkbaar imponeerde de
Schoone Waardin nog altijd!
Het mag de lezer genoegzaam bekend zijn
dat de Vlissingse buitenhaven jarenlang als
bunkerstation heeft gefunctioneerd. In 1917
was een kolenterminal opgericht en in 1935
volgde bunkerfaciliteiten voor stookolie
met het drijvende bunkerschip Vlismar III.
Laatstgenoemd bunkerfaciliteit bepaalde
decennia het beeld van de Vlissingse bui
tenhaven.
Hoewel jarenlang, mede door de ligging en
aantrekkelijke tarieven, het bunkerstation
floreerde, moest het als gevolg van teruglo
pende klandizie in 1971 de deuren sluiten.
In de nadagen van het station kwam de tot
bulkcarrier verbouwde T2 tanker Western
Eagle bunkeren in Vlissingen, echter het
schip liep uit zijn roer. In de ochtend van
14 december 1969 strandde het schip bij de
12
Den Spiegel