125 jaar loodsen op en om de Schelde De sociëteit en het verenigingsleven van de loodsen in Scheldemonden Doeke D. Roos Vele lezers van dit blad zijn ervan overtuigd dat Vlissingen de rijkste geschiedenis heeft van alle steden in Nederland! Een stelling die we allen weten te verdedigen. Misschien fronsen er nu velen de wenkbrauwen; ik denk aan sommige Zeeuwen, maar zeker ook aan Hollandse historici. Den Spiegel vertelt al vele jaren die rijke geschiedenis. Zeer kort geleden was ik in Paramaribo. Ik liep op het oude Fort Zeelandia. Er was een al oudere Surinaamse heer die mij vroeg waar ik in Nederland woonde. Ik zei in Vlissingen. Toen werd deze man zeer enthousi ast. 'De Vlissinger Abraham Crijnssen heeft dit fort veroverd, weetje wel man. En we lopen nu op het Vlissingenbastion.' Vele Zeeuwen kennen Abraham Crijnssen niet. In onze stad is er een klein straatje naar hem vernoemd. Paramaribo heeft één van de mooiste lanen in de stad naar Abraham Crijnssen genoemd. Dit als inleiding op een artikel over het Loodswezen en de loodsen, als onderdeel van die rijke geschiedenis van Vlissingen. Gedenkboek In juni verschijnt er ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van de Vereniging Nederlandse Loodsen Sociëteit een ge denkboek. De vele vrienden van de Vereniging Vrien den van het muZEEum en het Gemeente archief Vlissingen zullen ongetwijfeld be langstelling hebben voor dit boek dat in full color verschijnt. Het jubileumboek kijkt terug op 125 jaar loodswezen en op de Vereniging Neder landse Loodsen Sociëteit die een bijzon dere geshiedenis kent. Voorstelbaar is dat de buitenstaander zich afvraagt waarom nu weer een gedenkboek over het wel en wee van deze vereniging. Bekend is immers dat in 1984 het fraaie gedenkboek Een eeuw loodsen op en om de Schelde ter gelegen heid van het honderdjarig bestaan van de vereniging verscheen. Maar in deze kwart eeuw in het bestaan van een vereniging van loodsen vonden binnen het beroep veranderingen plaats die de uitgave van dit tweede gedenkboek noodzakelijk maken. In de eerste eeuw van het bestaan van de vereniging vonden twee wereldoorlogen plaats en er was een lange periode dat de loodsdienst in con currentie met de Belgische dienst werd uitgevoerd. Voor de volgende 25 jaar kan gesproken worden van een zeer bewogen kwart eeuw. Een gedenkboek met als titel 125 jaar loodsen op en om de Schelde is het gevolg. Zo werd door de verzelfstandiging van het Loodswezen de Scheldeloods geen rijksloods meer, maar registerloods. Deze verzelfstandiging kwam pas na jaren van overleg tot stand. Daarna is er is vooral ge ïnvesteerd in doelmatigheid, maar ook in betere dienstverlening door een optimale uitrusting, bijvoorbeeld door de zogeheten tenderschepen en de bij slecht weer steeds belangrijker wordende heliservice. Nu zijn er geen op een loods wachtende schepen meer, wat in de Scheldemonding zo vaak voorkwam. Tevens was er de herziening van het Schelde- reglement. Bij dat alles speelde de toen malige minister van Verkeer en Waterstaat Neelie Kroes een niet geringe rol. We ko men haar tegen tijdens een vergadering van de Scheldemondloodsen in Hotel Britannia. Ze was gekomen per helikopter en ze sprak de voor haar wat onwillige loodsen uit dat zuidelijke district toe. Legendarisch zijn misschien wel haar woorden ter plaatse uit gesproken: 'Weest gerust gij mannenbroe ders'. Ook liet ze zich op haar eigen wijze uit over de moeizame onderhandelingen en 14 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2009 | | pagina 16