dat leger was het logisch dat hij zich na de Engelse landing had teruggetrokken in het garnizoen Vlissingen. De Hollandse leger onderdelen trokken zich terug in Veere of Middelburg. Het blijft echter onduidelijk van welk leger hij deel uitmaakte, omdat het Franse leger in principe binnen de stads grenzen van Vlissingen bleef en het eiland Walcheren aan de Hollandse troepen had overgelaten. Ook over Derieux Pels is in de Zeeuwse archieven geen verdere informa tie gevonden, mogelijk wel in het Mationaal Archief11. Begin september 1809 trokken de Engelse troepen zich terug op Walcheren. Zuid-Beve land was weer bereikbaar vanuit Holland via het overzetveer van Tholen naar Zuid- Beveland. Dit betekende een gedeeltelijke hervatting van de postverbinding voor Goes en omstreken12. Voor Walcheren bleef de situatie voorlopig ongewijzigd. Er is geen briefpost bekend van en naar Walcheren in de periode be gin september tot eind december 1809. Mogelijk is er wel post met beurtschippers vervoerd. Beperkt vervoer over water zal er wel zijn geweest, zeker vanuit Vlissingen en Veere. De strijdende partijen stonden be perkt handelsverkeer, waaronder briefpost, meestal toe. Het blijft dus gissen of brieven die tijdens de Engelse bezetting vanuit Vlissingen zijn verstuurd het Hollandse of het Franse postkantoorstempel als herkomststempel hebben gekregen. Ik vermoed echter dat in deze periode het Hollandse stempel is gebruikt, omdat de Engelsen zeker geen Frans stempel zullen hebben toegestaan, als er al verzending van briefpost heeft plaatsgevonden. De bezetting van Walcheren door de En gelsen duurde tot eind december. In de avondvergadering van het stadsbestuur van Vlissingen op 24 december deelde de burgemeester mee dat de Engelse com mandant hem de sleutels van de stads- Afb. 5 Vlissingen, 2-5-1810, naar Schiedam, via Middelburg. Herkomststempel 92 Flessingue en portverrekenstempel C.F.I.R. (Correspondence Francaise le Rayon) geplaatst in Middelburg ten behoeve van de portberekening tot de grens (Vanaf de grens waren Frankrijk en Holland verdeeld in rayons, waarop de portberekening was gebaseerd). Vlissingen lag in het eerste Franse rayon. Het Franse port van 3 decimen voor een brief van 7 gram tot de Hollandse grens bij Middelburg staat linksboven genoteerd in inkt. Dit werd verhoogd met het Hollandse port vanaf Middelburg. Dit be drag staat rechtsboven genoteerd als 5 stuiver, waarvan 1 stuiver grensport en 4 stuiver port van Middelburg tot Schiedam. Totaal in Schiedam te betalen 8 stuiver (De Franse decime werd voor de portberekening gelijk gesteld met de Hollandse stuiver). 12 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2009 | | pagina 14