2. Het waterverfschilderij dat waarschijnlijk als voorstudie voor de grote rondschildering werd ge maakt. Geheel rechts zijn nog de resten van Oud-Vlissingen (gelegen ongeveer tussen de huidige watertoren en de Leeuwentrap) te zien. De Fransen staken het in brand. Bron: [National Maritime Museum, Londen, PAG9649, Panoramic View of Bombardment of Flushing during Walcheren's Expedtion 1809. rondschildering is, een panorama zoals we dat kennen in Den Haag van de schilder Hendrik Willem Mesdag3. Uit Engelse kranten kunnen we opmaken dat er tussen maart 1810 en november 1812 een tentoonstelling was van het ge zicht op Vlissingen. Dat moet indrukwek kend geweest zijn. Uit een brief van Charles Robert Leslie (vriend en biograaf van de schilder John Constable) aan zijn broer we ten we dat het panorama van Vlissingen er levensecht uitzag. De schrijver van de brief wilde zelfs zijn hoed opzetten omdat hij dacht dat hij buiten was4. Van veel panorama's die rond 1800 ge maakt zijn, zijn uitgebreide beschrijvingen. De bezoeker die een dergelijk schilderij ging bekijken kon een boekje kopen waarin precies uitgelegd stond welke de gebouwen of de andere objecten zijn, die te zien zijn. De panorama's waren zeer populair aan het begin van de negentiende eeuw. Fotografie en film bestonden nog niet en het was aan vankelijk een soort hype. Iedereen moest het gezien hebben. Nelson heeft wel eens opgemerkt dat het grote ronde schilderij dat ervan gemaakt is, de faam van de zee slag bij Trafalgar (1805) aanzienlijk ver lengd heeft. Hij heeft de maker ervan, Henri Aston Barker dan ook bedankt5. Deze maker is waarschijnlijk ook de maker van het panorama van Vlissingen. Henri Aston Barker was de zoon van R. Barker, de uitvinder van het fenomeen panorama. Als jongetje zat Aston6 al op het dak van de Albion Mills (uiteraard voor deze stoom- aangedreven molens, symbolen van de in dustriële revolutie in 1791 afbrandden7) om Londen te tekenen. Die tekeningen werden door vader Barker gebruikt om een groot 3. Deze afbeelding van het West-Indische Compagniegebouw, dat volgens de Britse tekenaar werd gebruikt als Frans Hospitaal, is de enige afbeelding, die we van dit gebouw en het bijbehorende torentje kennen. Rechts is nog een deel van het weeshuis te zien. Op de achtergrond rechts de Sint Jacobstoren, links het arsenaalgebouw dat in de jaren zestig van de 20e eeuw werd afgebroken. Uitsnede afbeelding 2. 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2009 | | pagina 18