2. Het waterverfschilderij dat waarschijnlijk als voorstudie voor de grote rondschildering werd ge
maakt. Geheel rechts zijn nog de resten van Oud-Vlissingen (gelegen ongeveer tussen de huidige
watertoren en de Leeuwentrap) te zien. De Fransen staken het in brand.
Bron:
[National Maritime Museum, Londen, PAG9649, Panoramic View of Bombardment of Flushing during Walcheren's
Expedtion 1809.
rondschildering is, een panorama zoals we
dat kennen in Den Haag van de schilder
Hendrik Willem Mesdag3.
Uit Engelse kranten kunnen we opmaken
dat er tussen maart 1810 en november
1812 een tentoonstelling was van het ge
zicht op Vlissingen. Dat moet indrukwek
kend geweest zijn. Uit een brief van Charles
Robert Leslie (vriend en biograaf van de
schilder John Constable) aan zijn broer we
ten we dat het panorama van Vlissingen er
levensecht uitzag. De schrijver van de brief
wilde zelfs zijn hoed opzetten omdat hij
dacht dat hij buiten was4.
Van veel panorama's die rond 1800 ge
maakt zijn, zijn uitgebreide beschrijvingen.
De bezoeker die een dergelijk schilderij
ging bekijken kon een boekje kopen waarin
precies uitgelegd stond welke de gebouwen
of de andere objecten zijn, die te zien zijn.
De panorama's waren zeer populair aan het
begin van de negentiende eeuw. Fotografie
en film bestonden nog niet en het was aan
vankelijk een soort hype. Iedereen moest
het gezien hebben. Nelson heeft wel eens
opgemerkt dat het grote ronde schilderij
dat ervan gemaakt is, de faam van de zee
slag bij Trafalgar (1805) aanzienlijk ver
lengd heeft. Hij heeft de maker ervan, Henri
Aston Barker dan ook bedankt5.
Deze maker is waarschijnlijk ook de maker
van het panorama van Vlissingen. Henri
Aston Barker was de zoon van R. Barker,
de uitvinder van het fenomeen panorama.
Als jongetje zat Aston6 al op het dak van
de Albion Mills (uiteraard voor deze stoom-
aangedreven molens, symbolen van de in
dustriële revolutie in 1791 afbrandden7) om
Londen te tekenen. Die tekeningen werden
door vader Barker gebruikt om een groot
3. Deze afbeelding van het West-Indische Compagniegebouw, dat volgens de Britse tekenaar werd
gebruikt als Frans Hospitaal, is de enige afbeelding, die we van dit gebouw en het bijbehorende
torentje kennen. Rechts is nog een deel van het weeshuis te zien. Op de achtergrond rechts de Sint
Jacobstoren, links het arsenaalgebouw dat in de jaren zestig van de 20e eeuw werd afgebroken.
Uitsnede afbeelding 2.
16
Den Spiegel