dellen kunt genieten en telkens weer door
iets nieuws wordt getroffen. De door Han
uit hout gesneden en beschilderde of aan
geklede schippers en knechten op de sche
pen zijn ware kunststukjes, levensechte
miniatuurweergaven van de werkelijkheid,
evenals alle attributen aan boord, van kom
pas tot koffiekan met mokken, van manden
- zelf gevlochten - tot lantaarns, oliekannen
en zelfs een hond, braaf gezeten naast de
schipper in de stuurbak.
Het verhaal bij de modellen wordt compleet
gemaakt door de diorama's, die weergeven
hoe vroeger de visserij in zijn werk ging.
Het zijn niet alleen de schepen met bijboot
en attributen die worden getoond maar ook
een weergave in miniatuur van het uitleu-
ren van de gevangen vis met behulp van
een hondenkar. De uit hout gesneden mini-
mensjes op en bij de schepen zijn meester
lijk. Het humoristische element ontbreekt
niet: een poes gaat er op schaal 1:10 van
door met een vis in zijn bek. Humor spreekt
ook vaak uit de tekeningen die Han maakt.
Zo ook uit de manier waarop de gang van
zaken bij de botvisserij uit de doeken wordt
gedaan aan de hand van een serie van
veertien door hem vervaardigde aquarellen
met bijbehorende tekst, die bij het diorama
worden getoond.
Terug naar de bron
Han Reijnhout is een perfectionist. Hij rust
niet voordat hij precies weet hoe een hoog
aars, hengst of boeieraak in elkaar zit, waar
alle onderdelen voor dienen, hoe alle at
tributen aan boord werden gebruikt en hoe
het vissen in zijn werk ging. 'Met de mo
dellen leg je ook de historie van de oude
Zeeuwse visserij vast' is de mening van
Han en dat vastleggen moet waarheidsge
trouw gebeuren. Omdat lang niet alles is
terug te vinden in de boeken van Jules van
Beylen over de Zeeuwse vissersschepen,
had Han veelvuldig contact met de auteur
om van hem zoveel mogelijk te vernemen.
Aanvankelijk betrof het vrijwel alleen een
richtingverkeer: informatie van Jules van
Beylen richting Han Reijnhout.
Het streven naar perfectie bracht Han ertoe
om ook te rade te gaan bij de bron: oude
vissers die nog zeilend hadden gevist, een
werfbaas en een scheepstimmerman die
20
Den Spiegel