F.M. Wibaut: van Koudekerke naar Amsterdam Jan Zwemer 'Op een dag werd er in Koudekerke, een dorp bij Middelburg, een nieuw café geopend en het gelukte om van den caféhouder gedaan te krijgen, dat de afdeling der SDAP Middelburg er een vergadering mocht houden. Ik trad er op als spreker. Het was een gebeuren in het dorp. De jonge predikant was ter vergadering gekomen. Ik hield een propagandarede voor socialisme zoals men dat doen moest voor arbeiders die er nog nooit van hadden gehoord... Maar mijn publiek bleef volkomen onbewogen... Toen ik gesproken had kwam de jonge predikant met mij in debat. 'De predikant vond het socialisme onnodig: in de Bijbel konden ze alles vinden wat voor hun zielenheil nodig was daar kwam het maar op aan.' 'Toen de dominee uitgesproken was, nam ik het woord en zei dat ik niemand zou ont raden om in de Bijbel te lezen... Maar dat dit toch evengoed zou kunnen, wanneer de arbeiders beter woonden dan thans in veel te kleine huisjes, wanneer ze zichzelf en hun gezin beter konden kleden, dan thans mogelijk was, enz. Onze socialis tische beweging wilde in de eerste plaats in die levensomstandigheden van de ar beiders de verbetering zien aangebracht, die zo noodzakelijk was en die volkomen, zonder enige revolutie of andere akeligheid, mogelijk was.... Toen stamp-Ten plotseling al de klompen van de boerenarbeiders in het zaaltje op de grond als blijk van instem ming en goedkeuring. Het was heel stevig en niet heel kort. Dat was het slot van de vergadering.' Dit citaat uit de autobiografie van Floor Wibaut, de zoon van een Vlissingse koop man en vermoedelijk de bekendste socia list die Walcheren heeft voortgebracht, gaat over de jaren vlak vóór de vorige eeuwwis seling, toen het socialisme in de dorpen op Walcheren nog zo goed als onbekend was. De plaatselijke elite wilde dat zo houden en probeerde dat vooral te doen door, via het uitoefenen van druk en het laten gelden van haar gezag, ervoor te zorgen dat geen enkele zaal voor socialistische sprekers beschikbaar kwam. Wanneer dat dan toch wél gebeurde, legde men, zoals de predi kant van Koudekerke deed, de nadruk op het anti-godsdienstige element in een deel van de socialistische beweging. Het aardige aan dit citaat is, dat we er de ideologische positie van de op dat moment ongeveer 36-jarige Floor Wibaut helemaal in terug zien. Wibaut, die uit een vroom katholiek gezin kwam en aan zijn ouders wel gezien had dat christendom sociale be wogenheid zeker niet in de weg hoefde te staan, verbond het socialisme niet per se met antikerkelijkheid of ongeloof. Wibaut kwam tot het socialisme niét via een Franse denker uit de Verlichtingsschool, niet via het pseudowetenschappelijk doctri nair marxisme uit Duitsland, maar via de Fabians, de Engelse socialistische bewe ging die het socialisme niet via een revolu tie wilde bewerkstelligen, maar via hervor mingen. De Fabians stonden aan de wieg van de Engelse Labourpartij en deze partij heeft altijd christelijke aanhangers gehad. Overigens had Wibaut zelf in zijn jonge ja ren al afscheid genomen van het christen dom, maar anti-godsdienstig is hij nooit geworden. Dat blijkt ook uit zijn houding ten opzichte van de grote politieke tegen stelling van die jaren tussen confessionelen en liberalen, de gelijkstelling van christelijk met openbaar onderwijs. Wibaut, die onder meer op katholieke scholen had gezeten, was vóór gelijkstelling en zat op dit punt op één lijn met de socialistische voorman Troelstra. Maar pas in 1902 zou dit de officiële partij- 16 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2009 | | pagina 18