vertrokken vooral om hun religie zuiver te houden. Ze waren bang dat hun geloof zou worden beïnvloed door al die andere religies die toevlucht hadden gezocht in de Nederlandse Republiek. Tolerantie stond dus niet hoog in hun vaan del. Eenmaal in Amerika gearriveerd, ver joegen de Pilgrim Fathers iedereen die net een tikkeltje anders tegen God aankeek dan zij. Ze zijn dus niet de propagandisten van de vrijheid van godsdienst waarvoor ze vaak worden gehouden. Alleen hun eigen puriteinse geloof gold als enige waarheid. In Nieuw Nederland bestond destijds, net als in het moederland in Europa, wel een zekere mate van vrijheid van godsdienst. Dat wil zeggen dat naast de protestantse staatsgodsdienst andere geloven werden getolereerd. Ook Joden en Hugenoten waren bijvoorbeeld welkom in Nieuw Amsterdam. De reden voor deze tolerante houding was vooral praktisch van aard. De kolonie had haar bewoners niet echt voor het uitkiezen. Slechts een enkeling wilde de Republiek in Europa verlaten voor een avontuur in Amerika. In Nederland heerste immers een grote welvaart en er was voor iedereen vol doende werk. Door de vrijheid die in Nederland heerste, was er ook geen politieke of religieuze re den om Nederland te verlaten. Vandaar dat de kolonie werd bevolkt, zoals we zagen, door Fransen, Duitsers, Scandinaviërs, Engelsen en Walen. Een ieder met zijn ei gen geloof. Nieuw Nederland was vooral een handels missie. Als je het geloof van je leveranciers en afnemers niet voor lief neemt, blijven er weinigen over om handel mee te drijven. Ook dat aspect droeg bij aan een tamelijk tolerante houding in Nieuw Nederland je gens andere geloven. Quakers Maar af en toe ging het natuurlijk mis. Gouverneur Peter Stuyvesant (1611-1672) had het niet zo op de Quakers, of kwakers, zoals ze in het Nederlands ook wel worden genoemd. Hij stond daarin niet alleen, want Peter Stuyvesant, circa 1660; onbekend schil der, toegeschreven aan Hendrick Couturier. New-York Historical Society. het waren destijds nogal fanatieke gelovi gen, die hun geloof luidkeels aan de man brachten. Stuyvesant trad hard op tegen de Quakers. Zo liet hij eind 1657 de 23-jarige Robert Hodgson in het openbaar pijnigen. Dit bleef niet zonder gevolgen. Edward Hart, de klerk van Vlissingen op het nabijgelegen Lange Eijlandt, schreef een protestbrief, een zoge heten remonstrantie, die hij op 27 decem ber 1657 door 29 inwoners van zijn dorp liet ondertekenen. Hart verwees in zijn brief onder meer naar het artikel over gewetensvrijheid dat in de statuten van Vlissingen was opgenomen toen het in 1645 een officiële nederzetting van Nieuw Nederland werd. Een opmerkelijke actie van de dertig Vlissingers, aangezien het verhaal wil dat niet één van de ondertekenaars zelf een Quaker was. Ze kwamen dus op voor de vrijheid van godsdienst van anderen, terwijl ze wisten dat ze tegen het regime van de gouverneur ingingen. Zoiets kwam zelden voor. Stuyvesant reageerde onmiddellijk en liet Hart en enkele metgezellen gevangen zet ten. De zaak escaleerde en een paar re bellen werden verbannen naar Nederland. Oktober 2009 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2009 | | pagina 7