1833 THOMAS D1X01N, een Vlissingse Vrijmetselaar van Schotse afkomst, consul-generaal in Boston U.S.A. Jan Lagendijk In het kader van de viering van de 400-jarige betrekkingen tussen de Verenigde Staten van Amerika en Zeeland, werd in Den Spiegel, jaargang 27 nummer 2 van april 2009, door Hans Krabbendam aandacht geschonken aan de Amerikaanse consulaire agent te Vlissingen. De banden met Zeeland zijn al zeer oud en leiden via de presidentiele familie Van Roosevelt terug naar de zeventiende eeuw en het eiland Tholen, waarschijnlijk de bakermat van de Roosevelts. Door het Roosevelt Study Centre is onder meer onderzoek gedaan naar deze ban den en daarbij is de aanstelling naar voren gekomen van Pieter Francois Auer die in 1899 als de officiële consulaire vertegen woordiger van Amerika in Vlissingen woon de. De vraag rees: Wat is het nut voor Amerika van een con sulaat in Vlissingen? Als een reden werd gegeven dat er al in 1804 een vertegenwoordiging was en er plannen bestonden voor een nieu we scheepvaartlijn tussen Mederland en Amerika. Deze plannen waren ingegeven door de toenemende vervoerstromen over zee naar Amerika van zowel goederen als landver huizers. Vooral de havens van Hamburg, Bremen en Antwerpen floreerden. De Antwerpse rederij Red Star Line onder hield via de havens Londen en Liverpool in Engeland een geregelde verbinding. Met afgunst keek Rotterdam naar deze ontwik kelingen, maar moest nog even wachten totdat de Nieuwe Waterweg naar Hoek van Holland klaar was. In 1814 werden enige notabelen waar on der de oud-burgemeester Schorer met zijn broer D.J. Schorer, N.C. Lambrechtsen en M.E.C. Versluijs door de Franse gouverneur Gilly gegijzeld. De laatstgenoemde M.E.C. Versluijs was toen Noord-Amerikaans consul te Vlis singen. In 1869 verscheen er een brochure Een brug over de Oceaan door kapitein-ter-zee Jansens, waarin hij pleitte voor een nieu we stoomvaartverbinding met Amerika. In Utrecht werd er zelfs een congres aan ge wijd hoe de plannen van Jansens het beste konden worden gerealiseerd. Ook in de hoogste regeringskringen was men over tuigd van de levensvatbaarheid van dit ini tiatief. Door de grootte van de schepen was op dat moment Rotterdam nog niet geschikt en werd gekozen voor Vlissingen als afvaart- haven met bestemming Norfolk in Virginia USA. Ook de Amsterdamse rederij KNSM was bij deze plannen betrokken maar door het mislukken van een uitgeschreven lening kon het benodigde kapitaal niet worden verkregen. Van de ontstane vertraging is door de Rotterdamse havenbaronnen gebruik ge maakt om alternatieve plannen te ontwik kelen. Het waren de heren A. Plate, Jhr. O. Reuchlin en mr. Marten Mees die aan de wieg stonden van de oprichting van Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij NV (NASM) later beter be kend als de nu nog bestaande Holland Amerika Lijn. Vlissingen liep de vestiging van een transat lantische scheepvaartverbinding mis. Toch Oktober 2009 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2009 | | pagina 9