1833 THOMAS D1X01N,
een Vlissingse Vrijmetselaar van Schotse afkomst,
consul-generaal in Boston U.S.A.
Jan Lagendijk
In het kader van de viering van de 400-jarige
betrekkingen tussen de Verenigde Staten van
Amerika en Zeeland, werd in Den Spiegel,
jaargang 27 nummer 2 van april 2009, door
Hans Krabbendam aandacht geschonken aan de
Amerikaanse consulaire agent te Vlissingen.
De banden met Zeeland zijn al zeer oud en
leiden via de presidentiele familie Van Roosevelt
terug naar de zeventiende eeuw en het eiland
Tholen, waarschijnlijk de bakermat van
de Roosevelts.
Door het Roosevelt Study Centre is onder
meer onderzoek gedaan naar deze ban
den en daarbij is de aanstelling naar voren
gekomen van Pieter Francois Auer die in
1899 als de officiële consulaire vertegen
woordiger van Amerika in Vlissingen woon
de. De vraag rees:
Wat is het nut voor Amerika van een con
sulaat in Vlissingen?
Als een reden werd gegeven dat er al in
1804 een vertegenwoordiging was en
er plannen bestonden voor een nieu
we scheepvaartlijn tussen Mederland en
Amerika.
Deze plannen waren ingegeven door de
toenemende vervoerstromen over zee naar
Amerika van zowel goederen als landver
huizers. Vooral de havens van Hamburg,
Bremen en Antwerpen floreerden. De
Antwerpse rederij Red Star Line onder
hield via de havens Londen en Liverpool
in Engeland een geregelde verbinding. Met
afgunst keek Rotterdam naar deze ontwik
kelingen, maar moest nog even wachten
totdat de Nieuwe Waterweg naar Hoek van
Holland klaar was.
In 1814 werden enige notabelen waar on
der de oud-burgemeester Schorer met zijn
broer D.J. Schorer, N.C. Lambrechtsen en
M.E.C. Versluijs door de Franse gouverneur
Gilly gegijzeld.
De laatstgenoemde M.E.C. Versluijs was
toen Noord-Amerikaans consul te Vlis
singen.
In 1869 verscheen er een brochure Een
brug over de Oceaan door kapitein-ter-zee
Jansens, waarin hij pleitte voor een nieu
we stoomvaartverbinding met Amerika. In
Utrecht werd er zelfs een congres aan ge
wijd hoe de plannen van Jansens het beste
konden worden gerealiseerd. Ook in de
hoogste regeringskringen was men over
tuigd van de levensvatbaarheid van dit ini
tiatief.
Door de grootte van de schepen was op dat
moment Rotterdam nog niet geschikt en
werd gekozen voor Vlissingen als afvaart-
haven met bestemming Norfolk in Virginia
USA.
Ook de Amsterdamse rederij KNSM was
bij deze plannen betrokken maar door het
mislukken van een uitgeschreven lening
kon het benodigde kapitaal niet worden
verkregen.
Van de ontstane vertraging is door de
Rotterdamse havenbaronnen gebruik ge
maakt om alternatieve plannen te ontwik
kelen. Het waren de heren A. Plate, Jhr.
O. Reuchlin en mr. Marten Mees die aan
de wieg stonden van de oprichting van
Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart
Maatschappij NV (NASM) later beter be
kend als de nu nog bestaande Holland
Amerika Lijn.
Vlissingen liep de vestiging van een transat
lantische scheepvaartverbinding mis. Toch
Oktober 2009
7