de buurt van het observatorium. Het door
Waterstaat afgestane terrein werd voor 200
gulden met prikkeldraad omheind.
Voor onderhoud en reparaties kon een be
roep gedaan worden op de instrumentma
kers van het KNMI, de firma Van Emden uit
Amsterdam of Van Olland, plaatselijke be
drijven en soms leverde de marine perso
neel. In 1891 werd voor een spoedreparatie
aan de barometerklok een horlogemaker
uit Middelburg ingeschakeld.
Geregeld werden voor de instrumenten
bestellingen gedaan. In 1887 bijvoorbeeld
lijsten voor telegrafische mededelingen,
diagrammen voor de barometer, draad ter
vernieuwing van de windsneiheidsmeter,
instrumentolie, rode inkt, veertig jaar later
batterijen voor de radio. Alle bestellingen
werden bijgehouden.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het weersta
tion gevestigd op het Garnd Hotel Britannia. Bij de
bevrijding van Vlissingen in november 1944 werd dit
gebouw verwoest.
(fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen)
dracht bijvoorbeeld om over een bepaalde
dag aanvullende gegevens te verstrekken.
Waarnemingen
De waarnemingen waren de eerste jaren
beperkt van aard, het ging toen voorname
lijk om de luchtdruk, temperatuur en neer
slag. In de loop der jaren zijn de observaties
uitgebreid met bewolking, windrichting,
druk en snelheid, aantal uren zonneschijn,
zicht, nachtvorst, sneeuwval enzovoort Ook
bijzondere verschijnselen werden geobser
veerd zoals bliksem en zonnevlekken, tij
dens de zonsverduistering van 17 op 18 mei
1901 werden magnetische waarnemingen
gedaan.
De resultaten werden periodiek aan De Bilt
doorgegeven, waar alles werd verwerkt. De
doorgifte gebeurde, meestal in code, schrif
telijk of telegrafisch, in een later stadium
ook telefonisch. Voor het doorgeven van de
waarnemingen werd soms gebruik gemaakt
van de marinezender van het wachtschip.
Vanaf 1934 werden op proef de waarne
mingen ook doorgegeven aan het vliegveld
bij Souburg.
Het werk vereiste een hoge mate van in
zet en nauwkeurigheid. De Bilt bepaalde de
uren waarop moest worden waargenomen,
inzenddata, instrumentarium enzovoort.
Vaak werden vragen gesteld, zoals over
het ontbreken van de waarnemingstijden
of kreeg de observator een bijzondere op-
Mobilisatie
Begin september 1939 mobiliseerde Neder
land. De Luchtwachtdienst betrok een uit
kijkpost in de instrumentenkamer van het
weerstation. Om een kachel te kunnen
plaatsen moest de kwikbarometer ver
schoven worden. Het KNMI pikte dat niet
zomaar en een der directeuren ging naar
Vlissingen om de kwestie te bespreken.
Op 27 februari 1940 raakte de windmeter
defect en kwam een monteur uit De Bilt om
die te repareren. Volgens de observator was
het defect veroorzaakt door een stoeipartij
van militairen. De postcommandant van
de Luchtwachtgroep stelde een onderzoek
in en kwam tot de conclusie dat er geen
sprake was geweest van baldadigheid. De
windmeter zou al vanaf 24 februari kapot
geweest zijn, want hij veroorzaakte ruis
op de radio en de observator had er aan
zitten prutsen. Tijdens de bewuste dagen
was door de marine een nieuwe seinmast
geplaatst en waren wel zeven man in de
kleine ruimte aanwezig.
Volgens de postcommandant konden
luchtwachters het defect niet veroorzaakt
hebben, temeer omdat er rond die tijd lei
dinggevenden aanwezig waren die toezicht
hielden. Als dieperliggende oorzaak zag hij
de houding van de observator, die verbit-
10
Den Spiegel