t
f>2
53
OOSTKUJKK WISDKtCTIJiOES.
Wfc.s'I kl.UKE WINl>Ri(;TlNGV:N,
11.""/ 1 j S S z* S
M.
y y y y r"
0./-1/1 zV/1 "N lis 5/1
V.
i
V. N S - •-
II.
y y y
Jl. -z z" S z- 1 "Zz" 1 1
Ci.
S S y
y y
N
11. S I /-•".//-*/••
M.
I
n. I 1 1 I l\//W/J/5--
V.
w* - y y y 4
V. z' 1 - 1 Se1
H.
/"////SS
y
M is.'\t lz-\ 1 I i 1 N 4 s
G.
1 s s
y
ii. -z- z* z' i
y
u. I z- -
M.
v. S I 1 1
V.
y
y
y
M I 1 I N -
B.
i y y y y y
y
z*
0.
y y y y
y
y
o. s z' t -•
ii. j n
M.
»--*
v. -s s n
V.
s y y i
M t S 1
G.
y y y y y l
y
r». y
ir.
yyy y y y
y
U.
V.
s y «-* l >s
M y
M.
z»
v. n -N y
H.
w** *-* *-* s
g. i y y
O,
s
s.
.-
M. Iy -
V.
M.
M -• 1 I
M.
i s i
v. y - n
11
V. t l s z' 1
Neemt men cco landkaart voor zieh, zoo denkt men
(i.
Z* 11. s y s
het noorden boren, bet oosten regtó, cox. Daaraan is
M.
r z* .- z-z- J i
y
men gewoon, en dos zal bet gcene moeite hebben rich
g.
i
I 1////1 t
y^ t
t
de rigtinj,' voor te stellen, waarin de wind gewivtid
H.
-• 1 1 Z* Z- z* Z*
y i
i
heeft, al» men deze pijltjes ziet. Het toeken »-♦ bc
V.
l
j
y 1
t
toekent oen westcwind, een noordoostewind enz. De
Men
vh-1 dat slechli twee aittMKfcringcn
voorkomen
grootste overeenstemming beersebt, als de volgurde der
waarin
«Ie win«l een U in zijn naam zon roeren.
plaatsen is M. V. II. 0., of wel juist anders om G.
Waarnemingen in 1856 van Dr. Buys Ballot in de steden waar weerstations waren gevestigd: Maastricht
(M), Vlissingen (V), Den Helder (H) en Groningen (G). (Jit: Dr. Buys Ballot, Eenige regelen voor aanstaande
Weersveranderingen in NederlandUtrecht, Kemink en Zoon, 1860.
boulevard (van 1943 tot 1945 in hotel
Britannia en van 1945 tot 1947 in Hotel
Noordzeeboulevard), kon niet eeuwig du
ren. De keuze voor het vliegveld was niet
toevallig. In de periode kort na de Tweede
Wereldoorlog verwachtte men een enorme
groei van de binnenlandse luchtvaart. Het
vliegveld Vlissingen paste daar mooi in en
zou zeker opnieuw in gebruik worden ge
nomen. Bij een vliegveld hoorde ook een
weerstation en in de eerste jaren na 1947
heeft men zeker overwogen om dit per
manent in West-Souburg te vestigen. Het
Ambonezenkamp en de bunkers waren
toch maar tijdelijk en konden makkelijk
worden afgebroken om plaats te maken
voor een modern vliegveld dat een grote rol
kon gaan spelen in de binnenlandse lucht
vaart en het vliegverkeer van en naar het
buurland België3. Al snel (begin jaren vijf
tig) bleken deze verwachtingen onzin en werd
door het KNMI besloten om terug te gaan naar
het Eiland. In 1958 was de verhuizing een feit.
Het staton in West-Souburg zou echter nog vijf
jaar in stand gehouden worden. En dat had een
bijzondere reden.
Vlissingen heeft namelijk altijd een vooraan
staande rol gespeeld in het landelijke netwerk
van weerstations. In de begintijd van het KNMI
(de jaren vijftig van de negentiende eeuw) had
Vlissingen een van de vier observatieposten
in Nederland en was daarmee belangrijk voor
het tot stand komen van de beroemde wet
3 Voor de oorlog was er bijvoorbeeld een lijn-dienst van
Schiphol naar Knokke (het casino). De vliegtuigen deden
ook Rotterdam Waalhaven, Haamstede en Vlissingen aan.
18
Den Spiegel