t f>2 53 OOSTKUJKK WISDKtCTIJiOES. Wfc.s'I kl.UKE WINl>Ri(;TlNGV:N, 11.""/ 1 j S S z* S M. y y y y r" 0./-1/1 zV/1 "N lis 5/1 V. i V. N S - •- II. y y y Jl. -z z" S z- 1 "Zz" 1 1 Ci. S S y y y N 11. S I /-•".//-*/•• M. I n. I 1 1 I l\//W/J/5-- V. w* - y y y 4 V. z' 1 - 1 Se1 H. /"////SS y M is.'\t lz-\ 1 I i 1 N 4 s G. 1 s s y ii. -z- z* z' i y u. I z- - M. v. S I 1 1 V. y y y M I 1 I N - B. i y y y y y y z* 0. y y y y y y o. s z' t -• ii. j n M. »--* v. -s s n V. s y y i M t S 1 G. y y y y y l y r». y ir. yyy y y y y U. V. s y «-* l >s M y M. z» v. n -N y H. w** *-* *-* s g. i y y O, s s. .- M. Iy - V. M. M -• 1 I M. i s i v. y - n 11 V. t l s z' 1 Neemt men cco landkaart voor zieh, zoo denkt men (i. Z* 11. s y s het noorden boren, bet oosten regtó, cox. Daaraan is M. r z* .- z-z- J i y men gewoon, en dos zal bet gcene moeite hebben rich g. i I 1////1 t y^ t t de rigtinj,' voor te stellen, waarin de wind gewivtid H. -• 1 1 Z* Z- z* Z* y i i heeft, al» men deze pijltjes ziet. Het toeken »-♦ bc V. l j y 1 t toekent oen westcwind, een noordoostewind enz. De Men vh-1 dat slechli twee aittMKfcringcn voorkomen grootste overeenstemming beersebt, als de volgurde der waarin «Ie win«l een U in zijn naam zon roeren. plaatsen is M. V. II. 0., of wel juist anders om G. Waarnemingen in 1856 van Dr. Buys Ballot in de steden waar weerstations waren gevestigd: Maastricht (M), Vlissingen (V), Den Helder (H) en Groningen (G). (Jit: Dr. Buys Ballot, Eenige regelen voor aanstaande Weersveranderingen in NederlandUtrecht, Kemink en Zoon, 1860. boulevard (van 1943 tot 1945 in hotel Britannia en van 1945 tot 1947 in Hotel Noordzeeboulevard), kon niet eeuwig du ren. De keuze voor het vliegveld was niet toevallig. In de periode kort na de Tweede Wereldoorlog verwachtte men een enorme groei van de binnenlandse luchtvaart. Het vliegveld Vlissingen paste daar mooi in en zou zeker opnieuw in gebruik worden ge nomen. Bij een vliegveld hoorde ook een weerstation en in de eerste jaren na 1947 heeft men zeker overwogen om dit per manent in West-Souburg te vestigen. Het Ambonezenkamp en de bunkers waren toch maar tijdelijk en konden makkelijk worden afgebroken om plaats te maken voor een modern vliegveld dat een grote rol kon gaan spelen in de binnenlandse lucht vaart en het vliegverkeer van en naar het buurland België3. Al snel (begin jaren vijf tig) bleken deze verwachtingen onzin en werd door het KNMI besloten om terug te gaan naar het Eiland. In 1958 was de verhuizing een feit. Het staton in West-Souburg zou echter nog vijf jaar in stand gehouden worden. En dat had een bijzondere reden. Vlissingen heeft namelijk altijd een vooraan staande rol gespeeld in het landelijke netwerk van weerstations. In de begintijd van het KNMI (de jaren vijftig van de negentiende eeuw) had Vlissingen een van de vier observatieposten in Nederland en was daarmee belangrijk voor het tot stand komen van de beroemde wet 3 Voor de oorlog was er bijvoorbeeld een lijn-dienst van Schiphol naar Knokke (het casino). De vliegtuigen deden ook Rotterdam Waalhaven, Haamstede en Vlissingen aan. 18 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2010 | | pagina 20