t J-f i -? 1 /V i JtjeoirnunmAY wn irwu .V „li,, v/y y .Ntut (Summnt in CtpiioUi if A/Af ZV' vJ" ïffH Aw*« (K A44»>» Rt*<4enes l v jy i ccf Att'tul V, J KuUUncc I 9 L-:: fhuMti 1'BJ«' KIV/v ^00 PUCJltXUlAJ U (Z-t t/ gïbJA *~4jo t^pZfCK-i "f *-/ f VS2Z, moest opletten'12. Misschien klinkt het nu allemaal wat oubollig, voor Piet en zijn klas genoten waren het memorabele uitspraken die ze de rest van hun leven niet meer zou den vergeten. Ook de echtgenoten van de leraren staan nog vers in de herinnering. De vrouw van Vader bracht altijd een kopje thee en de vrouw van Schouten liet de jongens na de les uit met een vaste waarschuwing: 'pas op jongens!'. Schouten woonde op Groot- Abeele en dat was zeker een half uur fietsen naar Vlissingen, in het pikkedonker. In augustus 1944 was het eerste deel van de opleiding afgelopen. De zeeman nen in spé moesten nu eigenlijk een paar jaar gaan varen om ervaring op te doen. Hoewel dat moeilijk leek, het was oorlog, bleek dat toch sneller geregeld te kunnen worden dan ze dachten. Jan Vader had zo zijn contacten en wist te bewerkstelligen dat Piet, na ontslag te hebben genomen bij De Schelde en in afwachting van zijn eerste klus, tijdelijk te werk werd gesteld bij het machinefabriekje van de heer C.I. Somers, op de hoek van de Paul Krugerstraat en de 12 üit de genealogie van de familie Vader (www.rva- der.nl). Jan Kodde zat in een ander klasje van Jan Vader: studenten die voor de oorlog al waren begon nen met de opleiding en nu studeerden voor hun rang. 13 Later heette dit fabriekje Walcheria. 14 De andere drie jongens bleven waarschijnlijk bij De Schelde tot de dag van vertrek. Certificate of Registration, in Londen uitgereikt op 26 maart 1945 aan Piet van Druenen na een politiek antecedentenonderzoek. Koningsweg13 14. Die eerste klus kwam in maart 1945. Zeeland was al een tijdje be vrijd, maar in Noord-Nederland en in grote delen van de wereld woedde de strijd tus sen de Duitsers en de geallieerden voort, heviger dan ooit. Drie van vier aanvaard den de reis: Jan Ragut, Ko Kraak en Piet van Druenen15. De eerste etappe werd af gelegd per legertruck, van Vlissingen naar Antwerpen. Vanuit Antwerpen ging de reis per landingsvaartuig naar Londen. Daar werden de drie in een soort politieke qua rantaine geplaatst om te kunnen bepalen of ze van het juiste hout waren gesneden. In Vlissingen was op 29 januari 1945 door de commissaris van politie al een bewijs daar van uitgereikt16, in Londen werd het nog een keer dunnetjes overgedaan. Op 26 maart 1945 konden ook de Engelsen vaststellen dat ze te maken hadden met betrouwbare zeelieden. Ze kregen een monsterboekje, mochten een uniform gaan dragen en tra den in dienst van het Netherlands Shipping and Trading Committee17. Nog steeds ech- 15 Dick Smit wilde geen zeeman meer worden en had later een sportzaak in de Scheldestraat. 16 Voorafgegaan door een bewijs van goed gedrag van de N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, geda teerd op 8 december 1944. 17 Het Netherlands Shipping and Trading Committee Ltd. werd op 17 juni 1940 opgericht in Londen door een aantal Nederlandse reders en de toenmalige regering in ballingschap. Aan dit Committee werd het beheer opgedragen van de Nederlandse koop- 24 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2010 | | pagina 26