t J-f i -?
1 /V i
JtjeoirnunmAY wn irwu
.V „li,,
v/y y
.Ntut (Summnt in CtpiioUi
if A/Af ZV' vJ" ïffH
Aw*«
(K
A44»>»
Rt*<4enes l
v jy i ccf
Att'tul V,
J KuUUncc I 9
L-:: fhuMti 1'BJ«'
KIV/v
^00
PUCJltXUlAJ U
(Z-t t/ gïbJA
*~4jo t^pZfCK-i
"f *-/ f
VS2Z,
moest opletten'12. Misschien klinkt het nu
allemaal wat oubollig, voor Piet en zijn klas
genoten waren het memorabele uitspraken
die ze de rest van hun leven niet meer zou
den vergeten. Ook de echtgenoten van de
leraren staan nog vers in de herinnering. De
vrouw van Vader bracht altijd een kopje thee
en de vrouw van Schouten liet de jongens na
de les uit met een vaste waarschuwing: 'pas
op jongens!'. Schouten woonde op Groot-
Abeele en dat was zeker een half uur fietsen
naar Vlissingen, in het pikkedonker.
In augustus 1944 was het eerste deel
van de opleiding afgelopen. De zeeman
nen in spé moesten nu eigenlijk een paar
jaar gaan varen om ervaring op te doen.
Hoewel dat moeilijk leek, het was oorlog,
bleek dat toch sneller geregeld te kunnen
worden dan ze dachten. Jan Vader had zo
zijn contacten en wist te bewerkstelligen
dat Piet, na ontslag te hebben genomen bij
De Schelde en in afwachting van zijn eerste
klus, tijdelijk te werk werd gesteld bij het
machinefabriekje van de heer C.I. Somers,
op de hoek van de Paul Krugerstraat en de
12 üit de genealogie van de familie Vader (www.rva-
der.nl). Jan Kodde zat in een ander klasje van Jan
Vader: studenten die voor de oorlog al waren begon
nen met de opleiding en nu studeerden voor hun
rang.
13 Later heette dit fabriekje Walcheria.
14 De andere drie jongens bleven waarschijnlijk bij De
Schelde tot de dag van vertrek.
Certificate of Registration,
in Londen uitgereikt op
26 maart 1945 aan Piet
van Druenen na een politiek
antecedentenonderzoek.
Koningsweg13 14. Die eerste klus kwam in
maart 1945. Zeeland was al een tijdje be
vrijd, maar in Noord-Nederland en in grote
delen van de wereld woedde de strijd tus
sen de Duitsers en de geallieerden voort,
heviger dan ooit. Drie van vier aanvaard
den de reis: Jan Ragut, Ko Kraak en Piet
van Druenen15. De eerste etappe werd af
gelegd per legertruck, van Vlissingen naar
Antwerpen. Vanuit Antwerpen ging de reis
per landingsvaartuig naar Londen. Daar
werden de drie in een soort politieke qua
rantaine geplaatst om te kunnen bepalen of
ze van het juiste hout waren gesneden. In
Vlissingen was op 29 januari 1945 door de
commissaris van politie al een bewijs daar
van uitgereikt16, in Londen werd het nog een
keer dunnetjes overgedaan. Op 26 maart
1945 konden ook de Engelsen vaststellen
dat ze te maken hadden met betrouwbare
zeelieden. Ze kregen een monsterboekje,
mochten een uniform gaan dragen en tra
den in dienst van het Netherlands Shipping
and Trading Committee17. Nog steeds ech-
15 Dick Smit wilde geen zeeman meer worden en had
later een sportzaak in de Scheldestraat.
16 Voorafgegaan door een bewijs van goed gedrag van
de N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, geda
teerd op 8 december 1944.
17 Het Netherlands Shipping and Trading Committee
Ltd. werd op 17 juni 1940 opgericht in Londen door
een aantal Nederlandse reders en de toenmalige
regering in ballingschap. Aan dit Committee werd
het beheer opgedragen van de Nederlandse koop-
24
Den Spiegel