van de gesneuvelden en de marinecomman- dant van Vlissingen. Verder waren er verte genwoordigers van land- en zeemacht, B&W en talrijke belangstellenden. Namens de regering voerde minister van oorlog Meynen het woord. Hij verwees naar De Ruyter, het grote voorbeeld voor Karei Doorman en zijn mannen. Het was voor de minister een eer de gevallenen in de Javazee te herdenken. Na nog een rede voering en het voordragen van een gedicht werden kransen gelegd en twee minuten stilte in acht genomen. Tot slot werd het Wilhelmus gespeeld. De QW liet om 14.45 uur ter hoogte van De Ruyter het anker vallen en hees de vlag op nieuw halfstok. Na de plechtigheid keerde het schip terug naar de Buitenhaven. Aanvaring Een dag later was de QW betrokken bij een aanvaring. Het schip was 's morgens uitgevaren om te oefenen met het 7.6 cm kanon en ging omstreeks elf uur weer op Vlissingen aan. Op dat tijdstip passeerde het schip het Britse vaartuig Asa Lothrop (2490 ton) en de Amerikaanse Liberty Francis Marion op meeliggende koers. Vlak daarop liep het in een mistbank en werd het zicht gereduceerd tot ongeveer 50 meter. Op de QW werd vaart geminderd tot 12 mijl, werden de voorgeschreven mistsignalen gegeven en alle waterdichte deuren geslo ten. Niet veel later werd de vaart nog verder geminderd tot 10 mijl. Omstreeks 11.20 uur werd gestopt, het anker uitgegooid en de radar bijgezet. Ook werden nog steeds mistsignalen gegeven. Plotse-ling werd in voorlijke richting een mistsein voor sto mende vaartuigen waargenomen, niet veel later gevolgd door het ruisen van water en verscheen op ongeveer 90 meter afstand een schip. Halsoverkop werd de telegraaf op achteruit gezet maar tevergeefs. Enkele seconden later werd de QW door de aan bakboord passerende Asa Lothrop op de voorsteven geramd. Beide machines werden gestopt en de schade werd opgenomen. De voorsteven was beschadigd, maar gelukkig maakte het schip geen water. Hierna werd het an ker gelicht en voer het schip naar een plek even buiten de route, waar opnieuw werd geankerd. Toen de mist enigszins optrok zag men vanaf de QW de Asa Lothrop en Francis Marion voor anker liggen. Daarop werd weer het anker gelicht, maar dat moest na een klein halfuur wegens mist weer worden gevierd. Bijna drie uur na de aanvaring be reikte men Vlissingen. Reparatie bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde Met het herstel van de schade werd de volgende dag direct begonnen. Bij het los gooien had men de pech, dat een tros in de bakboordschroef kwam. Sleepboten brachten de QW naar de Scheldewerf, waar zij tegenover het casco van het ms Borneo werd afgemeerd. De bemanning kon toen beginnen met het verwijderen van de in de schroef gedraaide tros. Het reparatiewerk duurde tot 1 1 maart, aan het eind van die dag werd het schip naar de Buitenhaven verhaald. Naar Rotterdam en terug De volgende dag ging het op Rotterdam aan. Door de aanvaring functioneerde ver moedelijk het degaussingsysteem niet meer en moest dit getest worden. Veiligheidshalve werd voor een route binnendoor gekozen: via Middelgat, Hansweert, Wemeldinge, Oosterschelde, Volkerak, Hollands Diep en Noord. Toen de QW aan de Parkkade in Rotterdam was afgemeerd, werd de geus gehesen in verband met de aanwezigheid van een Franse chasseur, 's Avonds werd de Franse commandant aan boord ontvan gen. De dag daarop werd in de Waalhaven een degaussingtest uitgevoerd, vrijdag 15 maart was de QW weer terug in Vlissingen. Maritieme tentoonstelling Daar was onder grote belangstelling op 13 maart in het jeugdgebouw van de ge reformeerde kerk aan de Paul Krugerstraat April 2010 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2010 | | pagina 17