van de gesneuvelden en de marinecomman-
dant van Vlissingen. Verder waren er verte
genwoordigers van land- en zeemacht, B&W
en talrijke belangstellenden.
Namens de regering voerde minister van
oorlog Meynen het woord. Hij verwees naar
De Ruyter, het grote voorbeeld voor Karei
Doorman en zijn mannen. Het was voor
de minister een eer de gevallenen in de
Javazee te herdenken. Na nog een rede
voering en het voordragen van een gedicht
werden kransen gelegd en twee minuten
stilte in acht genomen. Tot slot werd het
Wilhelmus gespeeld.
De QW liet om 14.45 uur ter hoogte van De
Ruyter het anker vallen en hees de vlag op
nieuw halfstok. Na de plechtigheid keerde
het schip terug naar de Buitenhaven.
Aanvaring
Een dag later was de QW betrokken bij
een aanvaring. Het schip was 's morgens
uitgevaren om te oefenen met het 7.6 cm
kanon en ging omstreeks elf uur weer op
Vlissingen aan. Op dat tijdstip passeerde
het schip het Britse vaartuig Asa Lothrop
(2490 ton) en de Amerikaanse Liberty
Francis Marion op meeliggende koers. Vlak
daarop liep het in een mistbank en werd het
zicht gereduceerd tot ongeveer 50 meter.
Op de QW werd vaart geminderd tot 12 mijl,
werden de voorgeschreven mistsignalen
gegeven en alle waterdichte deuren geslo
ten. Niet veel later werd de vaart nog verder
geminderd tot 10 mijl. Omstreeks 11.20
uur werd gestopt, het anker uitgegooid en
de radar bijgezet. Ook werden nog steeds
mistsignalen gegeven. Plotse-ling werd in
voorlijke richting een mistsein voor sto
mende vaartuigen waargenomen, niet veel
later gevolgd door het ruisen van water en
verscheen op ongeveer 90 meter afstand
een schip. Halsoverkop werd de telegraaf
op achteruit gezet maar tevergeefs. Enkele
seconden later werd de QW door de aan
bakboord passerende Asa Lothrop op de
voorsteven geramd.
Beide machines werden gestopt en de
schade werd opgenomen. De voorsteven
was beschadigd, maar gelukkig maakte
het schip geen water. Hierna werd het an
ker gelicht en voer het schip naar een plek
even buiten de route, waar opnieuw werd
geankerd.
Toen de mist enigszins optrok zag men
vanaf de QW de Asa Lothrop en Francis
Marion voor anker liggen. Daarop werd
weer het anker gelicht, maar dat moest na
een klein halfuur wegens mist weer worden
gevierd. Bijna drie uur na de aanvaring be
reikte men Vlissingen.
Reparatie bij de Koninklijke Maatschappij
De Schelde
Met het herstel van de schade werd de
volgende dag direct begonnen. Bij het los
gooien had men de pech, dat een tros in
de bakboordschroef kwam. Sleepboten
brachten de QW naar de Scheldewerf, waar
zij tegenover het casco van het ms Borneo
werd afgemeerd. De bemanning kon toen
beginnen met het verwijderen van de in de
schroef gedraaide tros. Het reparatiewerk
duurde tot 1 1 maart, aan het eind van die
dag werd het schip naar de Buitenhaven
verhaald.
Naar Rotterdam en terug
De volgende dag ging het op Rotterdam
aan. Door de aanvaring functioneerde ver
moedelijk het degaussingsysteem niet meer
en moest dit getest worden. Veiligheidshalve
werd voor een route binnendoor gekozen:
via Middelgat, Hansweert, Wemeldinge,
Oosterschelde, Volkerak, Hollands Diep
en Noord. Toen de QW aan de Parkkade
in Rotterdam was afgemeerd, werd de geus
gehesen in verband met de aanwezigheid
van een Franse chasseur, 's Avonds werd
de Franse commandant aan boord ontvan
gen. De dag daarop werd in de Waalhaven
een degaussingtest uitgevoerd, vrijdag 15
maart was de QW weer terug in Vlissingen.
Maritieme tentoonstelling
Daar was onder grote belangstelling op
13 maart in het jeugdgebouw van de ge
reformeerde kerk aan de Paul Krugerstraat
April 2010
15