Het is de bedoeling dat het archiefdeel door
een externe partij zal worden geïnventari
seerd.
Hiervoor is inmiddels een offertetraject ge
start. Verwacht wordt dat er medio 2010
met de daadwerkelijke inventarisatie wordt
begonnen. Dit zal naar schatting anderhalf
tot twee jaar in beslag nemen.
De foto- en negatievencollectie wordt
binnen de eigen bedrijfsvoering van het
Gemeentearchief gedigitaliseerd en via de
website beschikbaar gesteld. Na de daad
werkelijke overdracht van deze collectie
wordt direct een aanvang gemaakt met de
digitalisering.
Er is afgesproken dat er voor de tekenin
gencollectie een apart project wordt opge
start. Vanwege de hoeveelheid en de ma
teriële staat waarin de tekeningen, vaak
uiterst kwetsbare calques, zich bevinden,
werd het raadzaam geacht deze voorlopig
in het hoofdkantoor aan de Glacisstraat te
laten. Getracht zal worden om ook regio
naal en landelijk fondsen te werven voor de
kostbare digitalisering en materiële verzor
ging van deze bijzondere collectie.
Het belang
'Het is duidelijk dat het hier om een archief
gaat dat vanuit allerlei invalshoeken van
bijzonder groot belang is', aldus Prof. Dr.
H.A.M. Klemann, Prof. Dr. P.T. van de Laar
en Dr. L.J. Altena, de ondertekenaars van
de aanbevelingsbrief van de faculteit der
historische en kunstwetenschappen van de
Erasmus Universiteit Rotterdam. Altena is
in Vlissingen beter bekend als schrijver van
het academisch proefschrift: Een broeinest
der anarchie - arbeiders, arbeidersbewe
ging en maatschappelijke ontwikkeling
Vlissingen 1875-1929 (1940).
Niet alleen verdienden veel inwoners van
de stad hun boterham bij De Schelde, de
aanwezigheid van de onderneming had
ook allerlei effecten op de ontwikkeling
van Vlissingen. De woningbouw werd gesti
muleerd omdat de werknemers in de stad
gehuisvest moesten worden. Anderzijds
moesten soms delen van de stad gesloopt
worden in verband met de diverse uitbrei
dingen van het werfterrein. Het belang van
de werf voor de stad en van de stad voor
de werf wordt ook uitgedrukt in het feit dat
Arie Smit, de oprichter van De Schelde,
burgemeester van Vlissingen werd.
Ook zijn de medewerkers van de univer
siteit van mening dat de Scheldecollecties
een completer beeld verschaffen over de
ontwikkeling van een scheepsbouwwerf
dan die van de Rotterdamse werven.
Vanuit bedrijfshistorisch oogpunt gezien
zijn de contacten van belang met andere
ondernemingen in Nederland, zoals de
Rotterdamsche Lloyd, waarvoor De Schelde
een tijdlang als huisleverancier fungeerde.
Ook de contacten met de Nederlandse re
gering, buitenlandse regeringen, leveran
ciers en werven waren van betekenis.
Het feit dat De Schelde zich niet alleen met
scheepsbouw bezig hield is van waarde op
technisch-historisch gebied.
Tenslotte zijn de collecties van belang voor
het migratie- en genealogisch onderzoek.
De personeelskaarten verschaffen belang
rijke informatie over de ontwikkeling van
loopbanen binnen het bedrijf, van leer
school tot fabriek.
Al met al is het behoud van de Schelde
collecties voor Vlissingen van groot belang,
niet alleen voor de geschiedenis.
De torpedojager Bulhond in de Dokhaven met op de
achtergrond de Houtkade met het stadhuis, circa
1912
(fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen; foto Dert)
22
Den Spiegel