Mailboten en treinen in Vlissingen Hoe de komst van dammen en spoorlijnen ervoor zorgde dat Vlissingen de belangrijkste postbaven van West-Europa werd Peter van Druenen Het antwoord op de vraag waarom midden standers in het centrum van Vlissingen altijd meer hun best moeten doen om winkelend publiek te trekken dan hun collega's in de meeste andere steden, is tweeledig. In de eerste plaats zijn de belangrijkste wegen langs, om en door de stad de laatste veertig jaar systematisch afgesloten van iedere vorm van verkeer waardoor een stedenbouwkundig hartinfarct is ontstaan. In de tweede plaats hebben de meeste voorzienin gen die voor toeloop zouden kunnen zorgen, een locatie toegewezen gekregen op grote afstand van de binnenstad: de Hogeschool Zeeland, de nog te realiseren studentencampus, het groot winkelbedrijf, het station en de veerhaven. Het is te makkelijk om deze ontwikkeling aan wanbeleid toe te schrijven. De verant woordelijken zullen ongetwijfeld goede be doelingen hebben gehad met hun ideeën. In de meeste gevallen was er zelfs sprake van keiharde economische afwegingen. Neem nu het gebied waar het station en de veerhaven zijn gesitueerd. De met de streek en de stad onbekende reiziger die daar uit stapt of voet aan wal zet, ziet niets dan nie mandsland en krijgt het onbestemde gevoel dat hij het einde van de wereld heeft bereikt. In zuidelijke richting is er de zee. Het noor den en het oosten bieden uitzicht op trein- rails en industrie en in het westen zijn de Het havengebied van Vlissingen in 2008. In het midden het stationsplein met het station en de terminal van het nieuwe voetveer. Linksboven de stad. Januari 2011 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 19