«SSIKHSSS De Stad Vlissingen en de Stad Middel burg Afdamming van het Sloe bij laag water, gezien van de Suzannapolder, juli 1871. (Gemeentearchief Vlissingen, Fotocollectie) De postbedrijven van Nederland en vooral Duitsland snakten naar een alternatief voor monopolist Oostende en al snel ontstonden er belangrijke lobbies om Vlissingen op kor te termijn klaar te maken voor een positie als een van de belangrijkste posthavens van West-Europa. Niemand minder dan de broer van Koning Willem III, prins Hendrik, maakt zich in die dagen sterk voor de oprichting van een stoomvaartmaatschappij die haar kantoor en thuishaven in Vlissingen moest krijgen. Hij werd gesteund door minister president Thorbecke die al in 1865 had ge zegd dat Vlissingen, zodra de spoorweg er zou zijn, een geregelde stoombootdienst op Engeland zou krijgen. Toch zou het nog tot 1875 duren voordat de eerste mailboot vanuit Vlissingen kon uitva ren. De voornaamste oorzaak hiervoor was van financiële aard. De initiatiefnemers, on der aanvoering van prins Hendrik, wilden een postdienst met een viertal kleine en goedkope schepen waarvoor een investe ring van ruim een miljoen gulden nodig zou zijn. Al snel besloot men echter om te kie zen voor grotere, snellere en vooral robuus tere schepen teneinde een onaantastbare concurrentiepositie te kunnen bereiken. De totale investering voor dit nieuwe plan zou ruim zes miljoen gulden gaan bedragen. Prins Hendrik was bereid om garant te staan voor de rentelasten om geldschieters te be wegen bij te dragen aan het kapitaal. De landelijke overheid garandeerde daarnaast een minimale orderportefeuille van hon derdduizend gulden per jaar aan postver voer. Uiteindelijk heeft ook dit plan het niet gered, mede omdat Rotterdam dwars ging liggen. Daar was men inmiddels begonnen met het uitdiepen van de Nieuwe Water- 20 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 22