«SSIKHSSS
De Stad Vlissingen en de Stad Middel
burg
Afdamming van het Sloe bij laag water, gezien van de Suzannapolder, juli 1871.
(Gemeentearchief Vlissingen, Fotocollectie)
De postbedrijven van Nederland en vooral
Duitsland snakten naar een alternatief voor
monopolist Oostende en al snel ontstonden
er belangrijke lobbies om Vlissingen op kor
te termijn klaar te maken voor een positie
als een van de belangrijkste posthavens van
West-Europa. Niemand minder dan de broer
van Koning Willem III, prins Hendrik, maakt
zich in die dagen sterk voor de oprichting
van een stoomvaartmaatschappij die haar
kantoor en thuishaven in Vlissingen moest
krijgen. Hij werd gesteund door minister
president Thorbecke die al in 1865 had ge
zegd dat Vlissingen, zodra de spoorweg er
zou zijn, een geregelde stoombootdienst op
Engeland zou krijgen.
Toch zou het nog tot 1875 duren voordat de
eerste mailboot vanuit Vlissingen kon uitva
ren. De voornaamste oorzaak hiervoor was
van financiële aard. De initiatiefnemers, on
der aanvoering van prins Hendrik, wilden
een postdienst met een viertal kleine en
goedkope schepen waarvoor een investe
ring van ruim een miljoen gulden nodig zou
zijn. Al snel besloot men echter om te kie
zen voor grotere, snellere en vooral robuus
tere schepen teneinde een onaantastbare
concurrentiepositie te kunnen bereiken. De
totale investering voor dit nieuwe plan zou
ruim zes miljoen gulden gaan bedragen.
Prins Hendrik was bereid om garant te staan
voor de rentelasten om geldschieters te be
wegen bij te dragen aan het kapitaal. De
landelijke overheid garandeerde daarnaast
een minimale orderportefeuille van hon
derdduizend gulden per jaar aan postver
voer. Uiteindelijk heeft ook dit plan het niet
gered, mede omdat Rotterdam dwars ging
liggen. Daar was men inmiddels begonnen
met het uitdiepen van de Nieuwe Water-
20
Den Spiegel