Vlissingen-Stad en Vlissingen-Haven Het station Vissingen-Stad langs het Kanaal door Walcheren. Gebouwd in 1873 en op 12 mei 1940 verwoest. Al in 1873 werd dit station ongeschikt gevonden door de initiatiefnemers van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland geen aansluiting op het Britse spoorweg netwerk, maar de maatschappij waarmee zaken werden gedaan, de Londen Chatham Dover Railway, was bereid daarin te inves teren. Vlissingen zou door de komst van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland in de ja ren daarna uitgroeien tot de belangrijkste Europese haven voor postverkeer van en naar Engeland. In de loop van de twintigste eeuw nam dit belang geleidelijk aan af. Oor logsgeweld, de opkomst van andere havens en de groei van de luchtvaart als belang rijkste vervoermiddel voor brieven en kleine pakketten, leidden ertoe dat Vlissingen na de Tweede Wereldoorlog niet meer werd gebruikt als haven voor de postvaart naar Engeland. In de laatste 44 jaar van haar bestaan onderhield de SMZ de veerdienst vanuit Hoek van Holland. In 1989 werden de aandelen overgenomen door de Zweedse Stena Line en hield de SMZ op te bestaan. Saillant detail in de geschiedenis van de eerste jaren van de SMZ is de discussie over het eindpunt van de spoorlijn. De lo catie van het splinternieuwe station 'Vlissin- gen-Stad', gelegen langs het kanaal in de buurt van de stedelijke bebouwing, werd al in 1873 door de initiatiefnemers van de SMZ onacceptabel genoemd voor een vlotte overslag van poststukken. Er zou een omni- busdienst aan te pas moeten komen om de pakketten van de boot naar de trein en van de trein naar de boot te kunnen vervoeren en dat betekende een groot nadeel voor de snelheid die de aandeelhouders voor ogen stond. Vandaar dat al in 1873 werd begon nen met de bouw van een tweede station Vlissingen-Haven, dat in haar eerste provi sorische uitvoering in 1875 klaar was om de post- en passagierstreinen, die aansluiting hadden op de mailboten, te kunnen ontvan gen. Vlissingen-Haven kreeg in 1892 haar definitieve vorm waardoor Vlissingen-Stad in onbruik raakte. Beide gebouwen werden 22 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 24