Vlissingen-Stad en Vlissingen-Haven
Het station Vissingen-Stad langs het Kanaal door Walcheren. Gebouwd in 1873 en op 12 mei 1940
verwoest. Al in 1873 werd dit station ongeschikt gevonden door de initiatiefnemers van de Stoomvaart
Maatschappij Zeeland
geen aansluiting op het Britse spoorweg
netwerk, maar de maatschappij waarmee
zaken werden gedaan, de Londen Chatham
Dover Railway, was bereid daarin te inves
teren.
Vlissingen zou door de komst van de
Stoomvaart Maatschappij Zeeland in de ja
ren daarna uitgroeien tot de belangrijkste
Europese haven voor postverkeer van en
naar Engeland. In de loop van de twintigste
eeuw nam dit belang geleidelijk aan af. Oor
logsgeweld, de opkomst van andere havens
en de groei van de luchtvaart als belang
rijkste vervoermiddel voor brieven en kleine
pakketten, leidden ertoe dat Vlissingen na
de Tweede Wereldoorlog niet meer werd
gebruikt als haven voor de postvaart naar
Engeland. In de laatste 44 jaar van haar
bestaan onderhield de SMZ de veerdienst
vanuit Hoek van Holland. In 1989 werden
de aandelen overgenomen door de Zweedse
Stena Line en hield de SMZ op te bestaan.
Saillant detail in de geschiedenis van de
eerste jaren van de SMZ is de discussie
over het eindpunt van de spoorlijn. De lo
catie van het splinternieuwe station 'Vlissin-
gen-Stad', gelegen langs het kanaal in de
buurt van de stedelijke bebouwing, werd
al in 1873 door de initiatiefnemers van de
SMZ onacceptabel genoemd voor een vlotte
overslag van poststukken. Er zou een omni-
busdienst aan te pas moeten komen om de
pakketten van de boot naar de trein en van
de trein naar de boot te kunnen vervoeren
en dat betekende een groot nadeel voor de
snelheid die de aandeelhouders voor ogen
stond. Vandaar dat al in 1873 werd begon
nen met de bouw van een tweede station
Vlissingen-Haven, dat in haar eerste provi
sorische uitvoering in 1875 klaar was om de
post- en passagierstreinen, die aansluiting
hadden op de mailboten, te kunnen ontvan
gen. Vlissingen-Haven kreeg in 1892 haar
definitieve vorm waardoor Vlissingen-Stad
in onbruik raakte. Beide gebouwen werden
22
Den Spiegel