in de Tweede Wereldoorlog verwoest. Het
huidige station dateert uit 1950 en staat op
de plaats van het oude Vlissingen-Haven.
Vlissingen-Stad is nooit meer herbouwd en
zal er, gezien het ontbreken van een der
gelijk voornemen in de bestaande bestem
mingsplannen, voorlopig ook niet komen.
Voor de enig overgebleven veerdienst, die
voor fietsers en voetgangers van en naar
Breskens, is enige jaren geleden tegenover
het station een splinternieuwe accommoda
tie gebouwd. Ook de reizigers die daar aan
komen hoeven dus niet naar de stad?
Bronnen:
Dirkzwager, J.M. 'Oprichting van de Stoomvaart Mij
Zeeland en de Kon. Mij De Schelde honderd jaar ge
leden', in: Maritiem Journaal 1976, De Boer Mari
tiem, Bussum 1976
Klein, P.W. en Bruijn, R.j. (red.) Honderd jaar En-
gelandvaart, Stoomvaart Maatschappij Zeeland,
Koninklijke Postvaart NV 1875-1989, De Boer Mari
tiem, Bussum 1975
Piccardt, S., Een Gelukkig Levensteeken, De Proef
tocht Der Eerste Mailboot van Vlissingen naar
Sheerness, beschreven door een tochtgenoot, F.
Kleeuwens Zoon, Goes 1875.
Werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland, 'Waterge
bouw voormalig station Vlissingen-Stad' in: Blogar-
chief, 2 november 2009
Gemeentearchief Vlissingen
Vlissingse Courant 1872-1876
Het eerste provisorische station Vlissingen-Haven, gebouwd in 1875 omdat het station Vlissingen-Stad niet
voldeed. Dit station werd in 1894 vervangen door een nieuw volwaardig station. Het tweede station Vlissingen-
Haven, geopend op 23 augustus 1894 en verwoest in 1944.
Januari 2011
23