in de Tweede Wereldoorlog verwoest. Het huidige station dateert uit 1950 en staat op de plaats van het oude Vlissingen-Haven. Vlissingen-Stad is nooit meer herbouwd en zal er, gezien het ontbreken van een der gelijk voornemen in de bestaande bestem mingsplannen, voorlopig ook niet komen. Voor de enig overgebleven veerdienst, die voor fietsers en voetgangers van en naar Breskens, is enige jaren geleden tegenover het station een splinternieuwe accommoda tie gebouwd. Ook de reizigers die daar aan komen hoeven dus niet naar de stad? Bronnen: Dirkzwager, J.M. 'Oprichting van de Stoomvaart Mij Zeeland en de Kon. Mij De Schelde honderd jaar ge leden', in: Maritiem Journaal 1976, De Boer Mari tiem, Bussum 1976 Klein, P.W. en Bruijn, R.j. (red.) Honderd jaar En- gelandvaart, Stoomvaart Maatschappij Zeeland, Koninklijke Postvaart NV 1875-1989, De Boer Mari tiem, Bussum 1975 Piccardt, S., Een Gelukkig Levensteeken, De Proef tocht Der Eerste Mailboot van Vlissingen naar Sheerness, beschreven door een tochtgenoot, F. Kleeuwens Zoon, Goes 1875. Werkgroep Industrieel Erfgoed Zeeland, 'Waterge bouw voormalig station Vlissingen-Stad' in: Blogar- chief, 2 november 2009 Gemeentearchief Vlissingen Vlissingse Courant 1872-1876 Het eerste provisorische station Vlissingen-Haven, gebouwd in 1875 omdat het station Vlissingen-Stad niet voldeed. Dit station werd in 1894 vervangen door een nieuw volwaardig station. Het tweede station Vlissingen- Haven, geopend op 23 augustus 1894 en verwoest in 1944. Januari 2011 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 25