Een modern droogdok voor een moderne haven Het dokje van Perry in internationaal perspectief Peter van Druenen In Vlissingen wordt al sinds mensenheugenis gebouwd, gebroken, opnieuw gebouwd, weer gebroken en weer opnieuw gebouwd. Ook in het huidige tijdsgewricht. Complete stadsdelen worden met de grond gelijk gemaakt om plaats te maken voor nieuwe complete stadsdelen die waarschijnlijk over een halve eeuw hetzelfde lot te wachten staat. Het heeft Vlissingen in de loop der eeuwen geen vooraanstaande plaats bezorgd op de lijst met meest monumentale ste den van Nederland, maar heeft wel veel dynamiek gebracht. Of alle plannen kunnen worden opgeborgen in het dossier 'Wijze besluiten', zal de geschiedenis leren. Positief is in ieder geval dat er de laatste ja ren een verplichting is om tijdens en na de sloop eerst te kijken of er nog iets van de geschiedenis van de stad is terug te vinden. Dat levert veel moois op en leidt er zelfs toe dat er restanten van het oude Vlissingen in hun oorspronkelijke glorie worden her steld. Dat zal niet zo zijn met de zestien- de-eeuwse straat die eerder dit jaar onder de Breewaterstraat en de Slijkstraat werd ontdekt. De huizen liggen te diep en op de betreffende grond moeten nieuwbouwpro jecten verrijzen. Een glansrijker rol is weggelegd voor een andere opgraving: het Dokje van Perry. Over dit dokje, dat als het oudste droog dok van Nederland wordt beschouwd, is al vaak en soms zelfs uitputtend geschre ven. We weten veel over de bouw tussen 1704 en 1705, de financiering, het gebruik in de eerste helft van de achttiende eeuw, het in verval raken daarna, de restauratie in de negentiende eeuw en het compleet onder de grond schoffelen in de jaren ze ventig van de vorige eeuw omdat de N.V. Restauratiewerkzaamheden aan het dokje van Perry, april 2011. (Collectie Peter van Druenen) Juli 2011 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 21