het Engelse parlement, op de troon gezet.
Deze gebeurtenissen staan bekend als de
'Glorious Revolution'. In die jaren was, net
als in de Republiek, de protestantse lobby
in Engeland, Schotland en Ierland zeer
machtig en hun strijd met de katholieken
bloedig. Deze tegenstellingen zouden later,
in de twintigste eeuw, ook aan de basis lig
gen van het conflict in Noord-lerland waar
nu nog steeds ieder jaar een niet geheel
van agressie gespeende oranjemars wordt
gehouden door de protestanten.
Gedurende de regering van stadhouder
koning Willem 111 over Engeland en de
Republiek, die tot zijn dood in 1702 zou du
ren, werd er op meerdere gebieden nauw
samengewerkt. Het meest zichtbaar was
dat in het leger van de Republiek waar
Engelse commandanten meer regel dan
uitzondering waren. John Churchill, een
voorvader van Winston Churchill, schopte
het zelfs tot hoogste baas toen hij in 1701
werd benoemd als luitenantkapitein-ge
neraal van het gezamenlijke leger dat de
Fransen nederlaag op nederlaag toebracht.
Een detail, maar tekenend voor de relatie
tussen de twee landen was de onthoof
ding op 28 januari 1697 in Londen van de
Engelse generaal-majoor Sir John Fenwick,
wegens samenzwering tegen Willem 111.
Scheeps- en havenbouw
Samenwerking was er ook op het gebied
van de scheeps- en havenbouw, waar beide
landen gebruik maakten van eikaars ex
pertise. De opdracht voor het ontwerpen
van een droogdok in Vlissingen moet in dit
licht worden gezien. De Engelsen hadden
al eeuwen ervaring met dit soort dokken.
Koning Hendrik VII liet er een bouwen in
1495, in Portsmouth, ruim tweehonderd
jaar voordat het eerste exemplaar voor de
republiek werd ontworpen. De ontwerper
die door de Vlissingers werd aangetrok
ken, de gewezen marineman John Perry,
had al een droogdok op zijn naam staan:
ook in Porthmouth, gebouwd in 1691. Hij
had hierbij een tweetal eigen uitvindingen
toegepast die voor die tijd als innovatief
werden gezien: verbeteringen aan de sluis
deuren en aan het mechaniek dat het wa
ter uit het dok pompte. In de Republiek
was deze ervaring en deskundigheid veel
minder aanwezig, dus was het logisch en
verstandig om deze ingenieur uit te nodi-
A S. Lrnete
S C.d>e Ster net
jciatdcwtn.
H.M Trof om aj
de dreeete ie
kernen
Ikju?#
daar de Sdee/ee
ef im&t
Statie*t-du
t SeJrtf falhadm -
GSidrt deuren.
de 't prater net
H ,Maeken daar de
j faarden m
H\ird- Ti'aiermeuA,
Een van de eerste prenten waarop het dokje van Perry in Vlissingen staat afgebeeld uit ca. 1705.
(Gemeentearchief Vlissingen, Historisch Topografische Atlas.)
Juli 2011
23