het Engelse parlement, op de troon gezet. Deze gebeurtenissen staan bekend als de 'Glorious Revolution'. In die jaren was, net als in de Republiek, de protestantse lobby in Engeland, Schotland en Ierland zeer machtig en hun strijd met de katholieken bloedig. Deze tegenstellingen zouden later, in de twintigste eeuw, ook aan de basis lig gen van het conflict in Noord-lerland waar nu nog steeds ieder jaar een niet geheel van agressie gespeende oranjemars wordt gehouden door de protestanten. Gedurende de regering van stadhouder koning Willem 111 over Engeland en de Republiek, die tot zijn dood in 1702 zou du ren, werd er op meerdere gebieden nauw samengewerkt. Het meest zichtbaar was dat in het leger van de Republiek waar Engelse commandanten meer regel dan uitzondering waren. John Churchill, een voorvader van Winston Churchill, schopte het zelfs tot hoogste baas toen hij in 1701 werd benoemd als luitenantkapitein-ge neraal van het gezamenlijke leger dat de Fransen nederlaag op nederlaag toebracht. Een detail, maar tekenend voor de relatie tussen de twee landen was de onthoof ding op 28 januari 1697 in Londen van de Engelse generaal-majoor Sir John Fenwick, wegens samenzwering tegen Willem 111. Scheeps- en havenbouw Samenwerking was er ook op het gebied van de scheeps- en havenbouw, waar beide landen gebruik maakten van eikaars ex pertise. De opdracht voor het ontwerpen van een droogdok in Vlissingen moet in dit licht worden gezien. De Engelsen hadden al eeuwen ervaring met dit soort dokken. Koning Hendrik VII liet er een bouwen in 1495, in Portsmouth, ruim tweehonderd jaar voordat het eerste exemplaar voor de republiek werd ontworpen. De ontwerper die door de Vlissingers werd aangetrok ken, de gewezen marineman John Perry, had al een droogdok op zijn naam staan: ook in Porthmouth, gebouwd in 1691. Hij had hierbij een tweetal eigen uitvindingen toegepast die voor die tijd als innovatief werden gezien: verbeteringen aan de sluis deuren en aan het mechaniek dat het wa ter uit het dok pompte. In de Republiek was deze ervaring en deskundigheid veel minder aanwezig, dus was het logisch en verstandig om deze ingenieur uit te nodi- A S. Lrnete S C.d>e Ster net jciatdcwtn. H.M Trof om aj de dreeete ie kernen Ikju?# daar de Sdee/ee ef im&t Statie*t-du t SeJrtf falhadm - GSidrt deuren. de 't prater net H ,Maeken daar de j faarden m H\ird- Ti'aiermeuA, Een van de eerste prenten waarop het dokje van Perry in Vlissingen staat afgebeeld uit ca. 1705. (Gemeentearchief Vlissingen, Historisch Topografische Atlas.) Juli 2011 23

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 25