gen om een soortgelijk dok voor Vlissingen te ontwerpen. John Perry was ook een van de mensen die korte tijd later door tsaar Peter de Grote naar Rusland werd gehaald om daar grote infrastructurele werken te gaan ontwerpen en begeleiden. We ken nen de leergierigheid van deze tsaar, die in de Zaanstreek veel heeft geleerd over de scheepsbouw aldaar. Het naar Rusland ha len van de Engelse ingenieur Perry in 1698 toont aan dat de tsaar verder keek dan al leen de grenzen van de Republiek. Het laat ook zien dat Perry in Vlissingen alleen voor het ontwerp heeft gezorgd en verder niet bij de bouw werd betrokken. Toen in 1704 eindelijk kon worden gestart met de werk zaamheden, zat hij al zes jaar in Rusland. De opdracht voor het uitvoerende werk in Vlissingen was uitbesteed aan lokale am bachtslieden. Vlissingen Resteert de vraag waarom het eerste droogdok van Nederland in Vlissingen te recht is gekomen en niet in bijvoorbeeld Middelburg, Rotterdam of Amsterdam. Ook hier is het antwoord meerledig. In de eerste plaats was Vlissingen in die jaren vooral een havenstad en niet een stad waar scheepswerven een grote rol speelden. Hoewel er wel degelijk schepen werden gebouwd, werden de grote opdrachten aan werven in andere steden gegund. Het was vooral de Zaanstreek waar de scheepsbouw een grote vlucht kon nemen omdat het vlak bij Amsterdam lag, de belangrijkste stad in de Republiek. Op de VOC-werf in Middelburg werden nog wel grote schepen gebouwd, maar andere Zeeuwse steden als Vlissingen, Arnemuiden en Zierikzee moes ten het doen met exemplaren die waren bestemd voor de vrachtvaart en de visserij. Zeeland had in die jaren niet alleen te ma ken met de economische terugval van de Republiek, maar ook met het snelle verval van Antwerpen waardoor de wereldhandel zich steeds meer op Amsterdam en om geving ging richten. De Zeeuwse steden hadden daarnaast het nadeel dat ze veel dichter bij de grenzen van het vijandige Frankrijk lagen dan de Hollandse steden. Zeeland, en dat gold vooral voor Vlissingen, kende wel het grote voordeel dat het mili tair-strategisch een goede ligging had. Het was niet voor niets dat Engeland in 1672 De havens van Vlissingen in de zeventiende eeuw. (Gemeentearchief Vlissingen, Historisch Topografische Atlas.) 24 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 26