gen om een soortgelijk dok voor Vlissingen
te ontwerpen. John Perry was ook een van
de mensen die korte tijd later door tsaar
Peter de Grote naar Rusland werd gehaald
om daar grote infrastructurele werken te
gaan ontwerpen en begeleiden. We ken
nen de leergierigheid van deze tsaar, die in
de Zaanstreek veel heeft geleerd over de
scheepsbouw aldaar. Het naar Rusland ha
len van de Engelse ingenieur Perry in 1698
toont aan dat de tsaar verder keek dan al
leen de grenzen van de Republiek. Het laat
ook zien dat Perry in Vlissingen alleen voor
het ontwerp heeft gezorgd en verder niet
bij de bouw werd betrokken. Toen in 1704
eindelijk kon worden gestart met de werk
zaamheden, zat hij al zes jaar in Rusland.
De opdracht voor het uitvoerende werk in
Vlissingen was uitbesteed aan lokale am
bachtslieden.
Vlissingen
Resteert de vraag waarom het eerste
droogdok van Nederland in Vlissingen te
recht is gekomen en niet in bijvoorbeeld
Middelburg, Rotterdam of Amsterdam.
Ook hier is het antwoord meerledig. In de
eerste plaats was Vlissingen in die jaren
vooral een havenstad en niet een stad waar
scheepswerven een grote rol speelden.
Hoewel er wel degelijk schepen werden
gebouwd, werden de grote opdrachten aan
werven in andere steden gegund. Het was
vooral de Zaanstreek waar de scheepsbouw
een grote vlucht kon nemen omdat het
vlak bij Amsterdam lag, de belangrijkste
stad in de Republiek. Op de VOC-werf in
Middelburg werden nog wel grote schepen
gebouwd, maar andere Zeeuwse steden als
Vlissingen, Arnemuiden en Zierikzee moes
ten het doen met exemplaren die waren
bestemd voor de vrachtvaart en de visserij.
Zeeland had in die jaren niet alleen te ma
ken met de economische terugval van de
Republiek, maar ook met het snelle verval
van Antwerpen waardoor de wereldhandel
zich steeds meer op Amsterdam en om
geving ging richten. De Zeeuwse steden
hadden daarnaast het nadeel dat ze veel
dichter bij de grenzen van het vijandige
Frankrijk lagen dan de Hollandse steden.
Zeeland, en dat gold vooral voor Vlissingen,
kende wel het grote voordeel dat het mili
tair-strategisch een goede ligging had. Het
was niet voor niets dat Engeland in 1672
De havens van Vlissingen
in de zeventiende eeuw.
(Gemeentearchief
Vlissingen, Historisch
Topografische Atlas.)
24
Den Spiegel