de Fransen steunde met de afspraak dat
ze als beloning hiervoor de controle over
de Scheldemond en het eiland Walcheren
zouden krijgen. Ook de prinsen van Oranje
zagen al vroeg het strategisch belang van
Vlissingen als marinehaven. Willem van
Oranje kocht om deze reden, en omdat hij
hiermee ook een stem kreeg in de Staten
van Zeeland, in 1581 voor 24.500 gulden
het markizaat van Veere en Vlissingen.
Een modern droogdok voor een moderne
haven
Op last van Maurits en later Willem III, die
zich ook markies van Vlissingen mochten
noemen, zouden in de zeventiende eeuw
flinke investeringen worden gedaan in de
haven die op het eind van de zeventiende
eeuw de best uitgeruste van de hele repu
bliek was. Het onderhoud aan de schepen
speelde daarin een grote rol. Al in 1614
had de stad de beschikking over een ge
woon dok: de Ooster- of Dokhaven die in
de loop van de zeventiende eeuw nog een
paar keer zou worden uitgebreid en uitge
diept om de steeds grotere schepen te kun
nen ontvangen. Vlissingen groeide daarom
in de loop van de zeventiende eeuw tot de
belangrijkste marinehaven van Zeeland en
één van de belangrijkste van de Republiek
die, zoals we al zagen, het voeren van oor
log op zee als een van haar voornaamste
taken beschouwde. Gedurende de regering
van stadhouder-koning Willem III gold dit
ook voor de Engelse zeemacht die uiteinde
lijk toch de controle over de Scheldemond
en de haven van Vlissingen in handen had
gekregen.
Het was daarom niet meer dan logisch
dat een dergelijke belangrijke en goed
uitgeruste marinehaven ook een modern
droogdok moest krijgen. En dat kwam uit
Engeland.
Over de auteur:
Peter van Druenen (1952) is histori
cus, uitgever en, zeker niet in de laatste
plaats, Vlissinger.
Bronnen
Belle, W. van, De haven van Vlissingen in de 17de-
18de eeuw: Studie van een droogdok (afstudeer
scriptie), (Gent 2008).
Bremmers, J., Dokje van Perry, op: http:
nl.wikipedia.org/wiki/Dokje_van_Perry (Vlissingen,
2011).
Dillen, J.G. van, Van Rijkdom en Regenten,
Handboek tot de economische en sociale geschiede
nis van Nederland tijdens de Republiek, (Den Haag,
1970).
Grol, H.G. van. 'Het droogdok te Vlissingen, deel I',
in: Vlissingsche Courant, 7 mrt 1931, p. 1.
Grol, H.G. van. 'Het droogdok te Vlissingen, deel IP,
in: Vlissingsche Courant, 14 mrt 1931, p. 1
Schöffer, I., De Republiek der Verenigde
Nederlanden, 1609-1702, in: Schöffer, I., Wee, H.
van der en Bornewasser, J.A. De Lage Landen van
1650 tot 1780, (Amsterdam 1985).
Schutte, G.J., De Republiek der Verenigde
Nederlanden, 1702-1780, in: Schöffer, I., Wee, H.
van der en Bornewasser, J.A. De Lage Landen van
1650 tot 1780, (Amsterdam 1985).
CInger, R.W, Dutch Shipbuilding before 1800,
(Amsterdam, 1978).
Weber W. I. M., „Een droogdokje in dok: de geschie
denis van een maquette", in: Den Spiegel Vol 4,
nr. 1, (Vlissingen 1986).
Winkelman, H.P., Geschiedkundige plaatsbeschrij
ving van Vlissingen, (Vlissingen 1873).
Juli 2011
25