de Fransen steunde met de afspraak dat ze als beloning hiervoor de controle over de Scheldemond en het eiland Walcheren zouden krijgen. Ook de prinsen van Oranje zagen al vroeg het strategisch belang van Vlissingen als marinehaven. Willem van Oranje kocht om deze reden, en omdat hij hiermee ook een stem kreeg in de Staten van Zeeland, in 1581 voor 24.500 gulden het markizaat van Veere en Vlissingen. Een modern droogdok voor een moderne haven Op last van Maurits en later Willem III, die zich ook markies van Vlissingen mochten noemen, zouden in de zeventiende eeuw flinke investeringen worden gedaan in de haven die op het eind van de zeventiende eeuw de best uitgeruste van de hele repu bliek was. Het onderhoud aan de schepen speelde daarin een grote rol. Al in 1614 had de stad de beschikking over een ge woon dok: de Ooster- of Dokhaven die in de loop van de zeventiende eeuw nog een paar keer zou worden uitgebreid en uitge diept om de steeds grotere schepen te kun nen ontvangen. Vlissingen groeide daarom in de loop van de zeventiende eeuw tot de belangrijkste marinehaven van Zeeland en één van de belangrijkste van de Republiek die, zoals we al zagen, het voeren van oor log op zee als een van haar voornaamste taken beschouwde. Gedurende de regering van stadhouder-koning Willem III gold dit ook voor de Engelse zeemacht die uiteinde lijk toch de controle over de Scheldemond en de haven van Vlissingen in handen had gekregen. Het was daarom niet meer dan logisch dat een dergelijke belangrijke en goed uitgeruste marinehaven ook een modern droogdok moest krijgen. En dat kwam uit Engeland. Over de auteur: Peter van Druenen (1952) is histori cus, uitgever en, zeker niet in de laatste plaats, Vlissinger. Bronnen Belle, W. van, De haven van Vlissingen in de 17de- 18de eeuw: Studie van een droogdok (afstudeer scriptie), (Gent 2008). Bremmers, J., Dokje van Perry, op: http: nl.wikipedia.org/wiki/Dokje_van_Perry (Vlissingen, 2011). Dillen, J.G. van, Van Rijkdom en Regenten, Handboek tot de economische en sociale geschiede nis van Nederland tijdens de Republiek, (Den Haag, 1970). Grol, H.G. van. 'Het droogdok te Vlissingen, deel I', in: Vlissingsche Courant, 7 mrt 1931, p. 1. Grol, H.G. van. 'Het droogdok te Vlissingen, deel IP, in: Vlissingsche Courant, 14 mrt 1931, p. 1 Schöffer, I., De Republiek der Verenigde Nederlanden, 1609-1702, in: Schöffer, I., Wee, H. van der en Bornewasser, J.A. De Lage Landen van 1650 tot 1780, (Amsterdam 1985). Schutte, G.J., De Republiek der Verenigde Nederlanden, 1702-1780, in: Schöffer, I., Wee, H. van der en Bornewasser, J.A. De Lage Landen van 1650 tot 1780, (Amsterdam 1985). CInger, R.W, Dutch Shipbuilding before 1800, (Amsterdam, 1978). Weber W. I. M., „Een droogdokje in dok: de geschie denis van een maquette", in: Den Spiegel Vol 4, nr. 1, (Vlissingen 1986). Winkelman, H.P., Geschiedkundige plaatsbeschrij ving van Vlissingen, (Vlissingen 1873). Juli 2011 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 27