Hoofdagent-rechercheur A.R. de Boo van (Jijen (onderste rij midden met medailles) viert een
dienstjubileum. Links naast hem burgemeester C.A. van Woelderen en rechts commissaris
O.F.W.C.F. Gasinjet, ca. 1920. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen)
verbroken en de geheime kaarten ontbra
ken. Er werd direct alarm geslagen, het
hele schip werd doorzocht en de beman
ningsleden moesten hun kastjes leegma
ken, alles zonder resultaat.
Toen de vermissing op het hoofdkwartier in
Middelburg bekend werd, sloegen daar de
stoppen door. Diefstal door militairen liep
echt de spuigaten uit. In Middelburg wa
ren uit het Entrepot al eens flessen cognac
ontvreemd, maar ook schoenzolen, motor
olie, dekens, koper, lood en militaire kle
ding waren gewild. Zelfs nautische instru
menten waren niet veilig, op Hr.Ms. Noord
Brabant was een sextant gepikt en op de
Heemskerck een chronometer, die in café
Transvaal waren verhandeld.
En spionage kwam ook voor. Eind augus
tus werd in Middelburg een huis aan de
Bree op verdenking van spionage door
zocht. Twee Belgen kregen daarop een
verbod zich in het gebied dat in staat van
beleg was op te houden.
En als klap op de vuurpijl: diefstal van ge
heime kaarten waarop de verdediging van
alle Nederlandse wateren stond aangege
ven! De verdediging van ons land aan de
zeezijde liep ernstig gevaar. Alles was er
dan ook aan gelegen de verdwenen kaarten
op te sporen.
De Commandant van de Stelling van de
Monden der Maas en der Schelde, vice-
admiraal Smit, zijn stafofficieren en com
missaris van politie Gasinjet voerden druk
overleg. Er werd een diepgaand onderzoek
uitgevoerd en verschillende bemannings
leden van de Schorpioen werden gehoord.
Een belangrijke rol bij het onderzoek speel
den de rechercheurs A.R. de Boo van Gijen
en J. Prins.
De commandant van eerdergenoemde stel
ling loofde onder de bemanning een belo
ning van 500 gulden uit voor het terugbren
gen van de kaarten, een voor die tijd zeer
groot bedrag.
Naar Rotterdam en terug
Hoe ze precies tewerk zijn gegaan is niet
bekend, maar het lukte de twee recher
cheurs de gestolen rijwielbanden op te
sporen. Nader onderzoek bracht aan het
licht dat Basten en Van den Kieboom bij de
bandendiefstal waren betrokken. Zij wer
den op 11 oktober gearresteerd en geboeid
naar het politiebureau overgebracht. Ook
Dierickx werd als verdachte op het bureau
ingesloten.
Tijdens hun verhoor bekenden de twee
mariniers, dat zij de geheime kaarten had
den gestolen en dat die door Boon naar
Rotterdam waren overgebracht.
Na het verhoor was de dag zover gevor
derd, dat de laatste trein uit Vlissingen naar
8
Den Spiegel