Hoofdagent-rechercheur A.R. de Boo van (Jijen (onderste rij midden met medailles) viert een dienstjubileum. Links naast hem burgemeester C.A. van Woelderen en rechts commissaris O.F.W.C.F. Gasinjet, ca. 1920. (Fotocollectie Gemeentearchief Vlissingen) verbroken en de geheime kaarten ontbra ken. Er werd direct alarm geslagen, het hele schip werd doorzocht en de beman ningsleden moesten hun kastjes leegma ken, alles zonder resultaat. Toen de vermissing op het hoofdkwartier in Middelburg bekend werd, sloegen daar de stoppen door. Diefstal door militairen liep echt de spuigaten uit. In Middelburg wa ren uit het Entrepot al eens flessen cognac ontvreemd, maar ook schoenzolen, motor olie, dekens, koper, lood en militaire kle ding waren gewild. Zelfs nautische instru menten waren niet veilig, op Hr.Ms. Noord Brabant was een sextant gepikt en op de Heemskerck een chronometer, die in café Transvaal waren verhandeld. En spionage kwam ook voor. Eind augus tus werd in Middelburg een huis aan de Bree op verdenking van spionage door zocht. Twee Belgen kregen daarop een verbod zich in het gebied dat in staat van beleg was op te houden. En als klap op de vuurpijl: diefstal van ge heime kaarten waarop de verdediging van alle Nederlandse wateren stond aangege ven! De verdediging van ons land aan de zeezijde liep ernstig gevaar. Alles was er dan ook aan gelegen de verdwenen kaarten op te sporen. De Commandant van de Stelling van de Monden der Maas en der Schelde, vice- admiraal Smit, zijn stafofficieren en com missaris van politie Gasinjet voerden druk overleg. Er werd een diepgaand onderzoek uitgevoerd en verschillende bemannings leden van de Schorpioen werden gehoord. Een belangrijke rol bij het onderzoek speel den de rechercheurs A.R. de Boo van Gijen en J. Prins. De commandant van eerdergenoemde stel ling loofde onder de bemanning een belo ning van 500 gulden uit voor het terugbren gen van de kaarten, een voor die tijd zeer groot bedrag. Naar Rotterdam en terug Hoe ze precies tewerk zijn gegaan is niet bekend, maar het lukte de twee recher cheurs de gestolen rijwielbanden op te sporen. Nader onderzoek bracht aan het licht dat Basten en Van den Kieboom bij de bandendiefstal waren betrokken. Zij wer den op 11 oktober gearresteerd en geboeid naar het politiebureau overgebracht. Ook Dierickx werd als verdachte op het bureau ingesloten. Tijdens hun verhoor bekenden de twee mariniers, dat zij de geheime kaarten had den gestolen en dat die door Boon naar Rotterdam waren overgebracht. Na het verhoor was de dag zover gevor derd, dat de laatste trein uit Vlissingen naar 8 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 10