Papegaayenburg Van West-Souburgse buitenplaats tot Vlissingse woonwijk Jaco Simons Als gevolg van stadsuitbreidingen in de twintigste eeuw zijn er zowel in Middelburg als in Vlissingen verschillende wijken naar (voormalige) buitenplaatsen en/of boerderijen genoemd. Gelukkig maar, want mede op die manier houden we het rijke verleden van ons eiland in herinnering. In Middelburg kennen we onder meer Dauwendaele, Klarenbeek en Griffioen; in onze stad Vlissingen treffen we gebiedsdelen aan als Vrijburg en Baskensburg en woonwijken als Paauwenburg, Lammerenburg, Bossenburgh en Westerzicht. Vanaf 1979 kreeg Papegaaienburg gestalte, de wijk die indirect naar de gelijknamige buitenplaats en direct naar de bijbehorende boerderij werd genoemd. Burgemeester Evert Ghyselin In 1655 werd de negendelige Kaart van Zeeland van cartografen Visscher en Roman gepubliceerd. De Walcherenkaart hieruit geeft ons doorgaans een verhelde rend beeld van de situatie op het eiland in de zeventiende eeuw. Wie de boerderij die later Papegaaienburg werd genoemd, pro beert te vinden, zal vergeefs zoeken. Toch bestond deze wel degelijk. Exact in het genoemde jaar kocht de toenmalige burgemeester van Vlissingen, Everardt of kortweg Evert Ghyselin, de boerderij van ene Andries Aernoutsen, gelegen onder de ambachtsheerlijkheid van West-Souburg. Aernoutsen was land bouwer op Souburg en koopman in onze havenstad. Gezien zijn achternaam den ken we gelijk aan Koudekerke, maar in dit geval gaat het om iemand die mogelijk in Dordrecht werd geboren. Evert Ghyselin was actief in de magistraat van Vlissingen en werd tot zes keer toe be noemd tot burgemeester. In de vijftiger en/ of zestiger jaren van de zeventiende eeuw liet hij zijn juist verworven bezit in West- Souburg uitbouwen tot lusthof. Deze zou, naar later blijkt, ongeveer een eeuw in deze familie blijven. Papegaai Waarom Evert de naam 'Papegaayenburg' in het leven riep, is duidelijk. Het familie wapen van de Ghyselins bevatte een drietal papegaaien. Familiewapen van de Ghyselin's, met de drie papegaaien. In onze tijd is de papegaai bekend gewor den door zijn napraatkunst. Als je ermee wordt vergeleken is dat niet erg positief bedoeld. Je wordt dan beschouwd als me ningloos of een meeloper. Vroeger was dat anders. Achter een papegaai zat meer sym boliek dan menigeen nu zou verwachten. Doordat hij slim is, praat de papegaai ge makkelijk na. Bovendien kan hij heel snel praten. De papegaai is daarom het sym bool van welsprekendheid. In de retorica gaat het niet alleen om goed en aantrek kelijk spreken, maar ook om snel reageren. 12 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2011 | | pagina 14