Samothraee De Vlissingse loodsschoener No 4 Still going strong Cor Heijkoop Het Nederlands Loodswezen staat aan de vooravond van een omvangrijke vlootvernieuwing. In september 2010 werden twee nieuwe loodsvaartuigen besteld (Pilot Station Vessels) met een optie op een derde ter vervanging van de bestaande meer dan dertig jaar oude vloot. De schepen zullen bij hun indienststelling uiterst modern zijn en een grote vooruitgang betekenen in het kader van de beloodsing op zee. Ook in de jaren dertig van de vorige eeuw vond een grote vlootvernieuwing plaats, toen het Loodswezen volledig overging van de zeilschoeners naar de stoomloodsboten. De laatste zeilschoeners werden uit de vaart genomen en vonden hun weg naar particuliere eigenaren. Soms is een schip net een kat met zeven levens. Dit geldt zeker voor de voormalige Vlissingse loodsschoener No 4. Nadat het vaartuig in Vlissingen buiten dienst was gesteld, beleefde het onder nieuwe eige naren nog vele avonturen. De schoener was expeditieschip, overleefde de Tweede Wereldoorlog en was last but not least, het statenjacht van wijlen koning Farouk I van Egypte. Nog steeds vaart deze voormalige Vlissingse loodsschoener op de wereldzee- en, soms heel dicht bij haar oude thuisha ven. Loodsschoeners op de Schelde Aanvankelijk maakten de loodsdiensten gebruik van een loodskotter, houten sche pen van circa 20 meter. In 1875 deden de eerste loodsschoeners in de lage landen hun intree. Dit waren aanvankelijk houten zeilschepen, gebaseerd op de Baltimore Clipper terwijl ze later van ijzer of staal wer den vervaardigd. In de jaren twintig van de vorige eeuw werden er nog een vijftal van een motor voorzien. De schoeners had den twee masten, waarvan de achtermast een gaffel- en topzeil en de voormast enkel een gaffelzeil had. De lengte varieerde tus sen de 20 en 30 meter en de breedte was 6 meter. Van de 37 schoeners die voor het Nederlandse Loodswezen werden gebouwd, deden er 18 in het Scheldegebied (6e dis trict) dienst. De schepen hadden geen namen maar een nummer. Ieder district had zijn eigen num mering en ging een vaartuig over van het ene naar het andere district dan veranderde het nummer meestal. Het Vlissingse district gebruikte voor de loodsschoeners, kotters, zeil- en motor- Loodsschoener No 4 onder zeil. (Fotocollectie Cor Heijkoop) Januari 2012 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 15