De Samothrace op de werf. (Clit: De schepen die wij bouwden, 1875-1950.)
Nu zal de lezer zich afvragen, wat voor per
soon was de rijke Amerikaan en wat was
hij met de voormalige loodsschoener van
plan?
De eigenaar George H. McFadden
De steenrijke katoenkoning George
H. McFadden (1911-1953) vertoefde voor
jaar 1933 in Vlissingen en had zoals we
zagen de voormalige loodsschoener No 4
aangekocht. Hij was een opvallende ver
schijning in het door de crisis getroffen
Vlissingen. Vaak in een hagelwit tropenuni-
form was hij te vinden op de Scheldewerf,
op het eiland en de terrassen op de bou
levard. Zijn flamboyante stijl van leven en
uiteraard zijn jonge verschijning (22) deed
menig vrouwenhart in Vlissingen sneller
kloppen.
Officieel was hij assistant director of the
University of Pennsylvania, dit om zijn grote
hobby en liefde 'archeology' waar te kunnen
maken. Het geld van zijn familie speelde
wellicht een grotere rol dan het wetenschap
pelijke karakter van zijn onderzoeken.
Januari 2012
Hij financierde talrijke opgravingen, waar
aan hij vaak zelf deelnam, in het Middel
landse zeegebied en met name op Griekse
eilanden en vooral op Cyprus.
De aangekochte loodsschoener doopte hij
in M/Y Samothrace, afgeleid van het gelijk
namige Griekse eiland in de Egeïsche Zee
en de Griekse mythologie.
Het schip werd in Vlissingen uitgerust als
een soort expeditievaartuig en varend
transportmiddel om de verschillende op
gravingensites op diverse plaatsen te be
zoeken.
De bemanning
De bemanning voor de Samothrace mon
sterde in Vlissingen aan en had een in
ternationaal karakter. Kapitein werd een
zekere Nikita Cheremeteff, een Wit-Rus,
die gevlucht was voor het communisme.
De stuurman, Kees Heijkoop, was een
echte Vlissinger, vader van de auteur en
later loods in Vlissingen. De kok had de
Belgische nationaliteit en onder de matro
zen was nog een Vlissinger namelijk Ko de
15