De Samothrace op de werf. (Clit: De schepen die wij bouwden, 1875-1950.) Nu zal de lezer zich afvragen, wat voor per soon was de rijke Amerikaan en wat was hij met de voormalige loodsschoener van plan? De eigenaar George H. McFadden De steenrijke katoenkoning George H. McFadden (1911-1953) vertoefde voor jaar 1933 in Vlissingen en had zoals we zagen de voormalige loodsschoener No 4 aangekocht. Hij was een opvallende ver schijning in het door de crisis getroffen Vlissingen. Vaak in een hagelwit tropenuni- form was hij te vinden op de Scheldewerf, op het eiland en de terrassen op de bou levard. Zijn flamboyante stijl van leven en uiteraard zijn jonge verschijning (22) deed menig vrouwenhart in Vlissingen sneller kloppen. Officieel was hij assistant director of the University of Pennsylvania, dit om zijn grote hobby en liefde 'archeology' waar te kunnen maken. Het geld van zijn familie speelde wellicht een grotere rol dan het wetenschap pelijke karakter van zijn onderzoeken. Januari 2012 Hij financierde talrijke opgravingen, waar aan hij vaak zelf deelnam, in het Middel landse zeegebied en met name op Griekse eilanden en vooral op Cyprus. De aangekochte loodsschoener doopte hij in M/Y Samothrace, afgeleid van het gelijk namige Griekse eiland in de Egeïsche Zee en de Griekse mythologie. Het schip werd in Vlissingen uitgerust als een soort expeditievaartuig en varend transportmiddel om de verschillende op gravingensites op diverse plaatsen te be zoeken. De bemanning De bemanning voor de Samothrace mon sterde in Vlissingen aan en had een in ternationaal karakter. Kapitein werd een zekere Nikita Cheremeteff, een Wit-Rus, die gevlucht was voor het communisme. De stuurman, Kees Heijkoop, was een echte Vlissinger, vader van de auteur en later loods in Vlissingen. De kok had de Belgische nationaliteit en onder de matro zen was nog een Vlissinger namelijk Ko de 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 17