steld tot mogelijk onderdeel van een ver sierde wagen ter gelegenheid van een of andere festiviteit. In 2000 sluit het Stedelijk Museum Vlis- singen haar deuren. De collectie uit het depot is inmiddels al vier keer verhuisd en zal nog drie keer verplaatst worden voor dat in 2008 een permanente opslag bij de COVRA wordt gevonden. Neptunes wordt als snijwerk leuk gevonden en krijgt een plekje in het open depot, een verzameling voorwerpen die niet in het verhaal van het muZEEum passen, namelijk het verhaal Water, Glorie en Avontuur. Scheepssier In 2009 is in Oostende de tentoonstel ling Vissers, kapers en kooplieden te zien, waarin een beeld wordt geschetst van het handelsverkeer over zee tussen Oostende en Kent vanaf de bronstijd tot heden. Maritiem historicus Jan Parmentier ging maritieme musea af op zoek naar voorwer pen die het verhaal kunnen illustreren en vond in het muZEEum de Neptunes. Hij is vast overtuigd dat het scheepssier is. Het zou heel goed hebben kunnen dienen als spiegel van een scheepje. Dan lees ik in 2011 in het boekje van Van Groll de eerder genoemde zin. In de foto database van het gemeentearchief zoek ik 'Beursbrug', wetend dat er geen foto's van de brug bestaan. Wel zijn er afbeeldingen van de opvolger van de brug en als laatste verschijnt een foto van een gravure, waarop de omgeving van de Beurs is weergegeven. Hierop is de Beursbrug nog een klapbrug met op het contragewicht een plaat, zo te zien in dezelfde vorm als de grondplaat van Neptunes uit het muZEEum. Inzoomend wordt me duidelijk dat aan de kant van de Beurs in ieder geval niet Neptunes is afge beeld. Maar de andere kant heeft ook een contragewicht, het snijwerk is echter niet zichtbaar voor de kijker. Conclusie Is 'onze' Neptunes die van de Beursbrug? De afmetingen komen overeen met de breedte van de klapbrug in Goes. Zonder archiefonderzoek zou je de conclusie kun nen trekken dat het hier over eenzelfde ob ject gaat. Geen enkel bestaand archiefstuk of afbeelding lijkt dit echter te bevestigen. Het enige plaatje van de brug met snijwerk laat veel aan de fantasie over. Vraagstelling voor een contraonderzoek zou kunnen zijn: waarom is dit beeld niet afkomstig van de Beursbrug? Over de auteur: Dick Broers heeft grote belangstelling voor de geschiedenis van Vlissingen. Hij was jarenlang collectiebeheerder van het muZEEum en van het Stedelijk Museum Vlissingen Bronnen: Het Stedelijk Museum te Vlissingen (1890-27 Aug. - 1940) Vlissingen in Beeld (database Gemeentearchief Vlis singen) Krantenbank Zeeland Netnotulen van de Vergadering van de Raad 1828- 1835 Database en archief muZEEum Historisch Topografische Atlas van het Gemeente archief Vlissingen Tentoonstellingsteksten 'Vissers, kapers en kooplie den' 28 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 30