steld tot mogelijk onderdeel van een ver
sierde wagen ter gelegenheid van een of
andere festiviteit.
In 2000 sluit het Stedelijk Museum Vlis-
singen haar deuren. De collectie uit het
depot is inmiddels al vier keer verhuisd en
zal nog drie keer verplaatst worden voor
dat in 2008 een permanente opslag bij de
COVRA wordt gevonden. Neptunes wordt
als snijwerk leuk gevonden en krijgt een
plekje in het open depot, een verzameling
voorwerpen die niet in het verhaal van het
muZEEum passen, namelijk het verhaal
Water, Glorie en Avontuur.
Scheepssier
In 2009 is in Oostende de tentoonstel
ling Vissers, kapers en kooplieden te zien,
waarin een beeld wordt geschetst van het
handelsverkeer over zee tussen Oostende
en Kent vanaf de bronstijd tot heden.
Maritiem historicus Jan Parmentier ging
maritieme musea af op zoek naar voorwer
pen die het verhaal kunnen illustreren en
vond in het muZEEum de Neptunes. Hij is
vast overtuigd dat het scheepssier is. Het
zou heel goed hebben kunnen dienen als
spiegel van een scheepje.
Dan lees ik in 2011 in het boekje van Van
Groll de eerder genoemde zin. In de foto
database van het gemeentearchief zoek ik
'Beursbrug', wetend dat er geen foto's van
de brug bestaan. Wel zijn er afbeeldingen
van de opvolger van de brug en als laatste
verschijnt een foto van een gravure, waarop
de omgeving van de Beurs is weergegeven.
Hierop is de Beursbrug nog een klapbrug
met op het contragewicht een plaat, zo te
zien in dezelfde vorm als de grondplaat van
Neptunes uit het muZEEum. Inzoomend
wordt me duidelijk dat aan de kant van de
Beurs in ieder geval niet Neptunes is afge
beeld. Maar de andere kant heeft ook een
contragewicht, het snijwerk is echter niet
zichtbaar voor de kijker.
Conclusie
Is 'onze' Neptunes die van de Beursbrug?
De afmetingen komen overeen met de
breedte van de klapbrug in Goes. Zonder
archiefonderzoek zou je de conclusie kun
nen trekken dat het hier over eenzelfde ob
ject gaat. Geen enkel bestaand archiefstuk
of afbeelding lijkt dit echter te bevestigen.
Het enige plaatje van de brug met snijwerk
laat veel aan de fantasie over.
Vraagstelling voor een contraonderzoek
zou kunnen zijn: waarom is dit beeld niet
afkomstig van de Beursbrug?
Over de auteur:
Dick Broers heeft grote belangstelling
voor de geschiedenis van Vlissingen.
Hij was jarenlang collectiebeheerder
van het muZEEum en van het Stedelijk
Museum Vlissingen
Bronnen:
Het Stedelijk Museum te Vlissingen (1890-27 Aug. -
1940)
Vlissingen in Beeld (database Gemeentearchief Vlis
singen)
Krantenbank Zeeland
Netnotulen van de Vergadering van de Raad 1828-
1835
Database en archief muZEEum
Historisch Topografische Atlas van het Gemeente
archief Vlissingen
Tentoonstellingsteksten 'Vissers, kapers en kooplie
den'
28
Den Spiegel