natuurlijk ook aardig om van een periode gewoon eens wat te kijken en te zien wat er aan verrassingen naar boven komt. Dat kan nog steeds per computer. We lopen naar beneden, naar het depot en daar laat Anton de bakken zien die vroeger boven stonden. Voordat hij er erg in heeft, zijn we aan het snuffelen. Hoe goed foto's ook per computer te zien zijn, een echt exemplaar in je handen voelt anders. Anton kent de afbeeldingen, maar kijkt er nog steeds graag naar. Dan laat hij me een kast zien met allemaal doosjes. 'Zitten daar negatieven in?' vraag ik argeloos. Hij pakt een doosje uit de kast, doet het open met handschoenen aan en laat een be roete glasplaat zien. 'In zekere zin zijn dit de negatieven' zegt hij droog. Hij houdt een exemplaar tegen het licht en ik zie een schip verschijnen. 'Dit zijn allemaal foto's', wijst hij op de vierkante meters met doos jes. 'Deze zijn van scheepswerf De Schelde, die daar komen bij fotograaf Dert vandaan.' Anton heeft een voorliefde voor die foto's. 'Ik kan niet precies verklaren waarom, maar de foto's van Dert hebben wat. Hij heeft Vlissingen gefotografeerd zoals het was. In elk geval zoals ik het me herinner.' Ter ere van zijn afscheid hebben zijn col lega's hem gevraagd een tentoonstelling samen te stellen. Anton heeft als thema de jaren 50 en 60 gekozen. 'Dat was mijn kindertijd. Veel is verdwenen, maar op de foto's is nog wel wat terug te vinden: Gewone dingen, de straat waar ik altijd doorheen liep, de Noordstraat. Die straat liep parallel aan de Spuistraat, naar de Coosje Buskenstraat. Alles is afgebroken, maar hier zie je de huizen nog.' Het is een straatje zoals je ze in oude films tegen komt. Verder is er een foto van de achter kant van de huizen, die is genomen vanaf de Spuistraat. Een mooi beeld, niet alleen de achterkant van de huizen, ook het weg rijden van een fietser en een auto, eigen lijk een beeld van wat geweest is. Er zijn foto's te zien van cafés met mensen in hun goede goed. We zoeken naar de verhalen van de foto's. Anton vertelt: 'Deze foto is in het café Chez Annie genomen en die foto's zijn ter ere van een bijzondere ge legenheid gemaakt. Kijk, daar hangen kerstklokken en het is vijf voor twaalf op die klok. Waarschijnlijk ging het om ou dejaarsavond. De kleding, de kapsels, de aankleding van de tafeltjes, het schetst een tijdsbeeld. Op een foto staan bakkerskarren met de broodbezorgers, die zag je vroeger overal op straat. De foto's roepen beelden op uit onze kindertijd. Anton is nu een wat oudere man met grijzend haar, een baard en veel humor. Hoe zou hij er in de jaren vijftig en zestig hebben uitgezien? Gelukkig heeft hij zichzelf een plaatsje gegeven in het voetbalteam. Een leuke vrolijke jongen met een grote bos haar. Ik geloof het met een. Hij weet wat er op de foto's staat. Kijk, die man die daar aan de kraan bij de Schelde werkt was Pierre van der Schraaf, een goede voetballer. Later op een foto over voetbal wijst Anton hem weer aan, Van der Schraaf duikt als een echte Vlissinger steeds op. Grappig om te zien zijn de spectaculaire momenten: Een automobilist vergat zijn handrem te gebruiken, waardoor de auto de Leeuwentrap af glijdt en halverwege blijft hangen. De fotograaf legt het merk waardige beeld vast. Een vastgelopen schip dat bijna tegen de boulevard aanligt, wordt eveneens gefotografeerd. Het valt op dat er overal mensen op straat lopen, als vervoersmiddelen slechts een enkele fiets en een enkele auto. Tegelijkertijd heerst er een rustige sfeer. De Nieuwendijk, de ste nen urinebakken, de viskar. Je hoort de vrouwen met hun schelle stem bijna roe pen: Scharretjoel! Anton Tanghe blijft als vrijwilliger een aan tal klussen doen voor het archief. Zo kan hij gelijkertijd zijn kennis overdragen, want de meeste afbeeldingen zijn door zijn han den gegaan. Van de 46.497 foto's heeft Anton er 37.968 ingevoerd, van de 6.106 prentbriefkaarten 6.070 en van de 1.990 dia's kent de fotodocumentalist er 1.842. 30 Den Spiegel

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2012 | | pagina 32